13 TIPS FOR BEDRE SELVBILDE

Først og fremst må jeg bare si tusen takk til alle som har lest, kommentert, likt og delt mine to siste innlegg her på bloggen, som omhandlet kroppspress og selvbilde. Du kan lese om innkjøpene mine her, og svaret på mange av kommentarene og reaksjonene jeg fikk her. Det betyr enormt mye for meg og jeg setter uendlig stor pris på det. Jeg har lest gjennom alles kommentar og svart på de. Alle mennesker har ulik mening, og det er jo det som er helt fantastisk. Til tross for at enkelte kunne spart seg for noen av kommentarene, så er det ikke så mye jeg får gjort annet en å heve meg over det faktisk. De positive og fine kommentarene overdøyer det, og de gjør meg så utrolig glad!

Men over til noe annet. Siden det med kroppspress og selvbilde har vært en ganske stort fokus på bloggen og snapchaten forholdvis til bloggen så tenkte jeg å komme med noen tips til bedre selvtillit. Det kan være mange grunner for dårlig selvtillit, men her er hvert fall noen generelle tips. Håper disse kan være til hjelp for noen, og har du noen andre tips er det bare å legge dem igjen i kommentarfeltet, så kanskje de også kan være til hjelp for andre.

13 TIPS FOR BEDRE SELVBILDE

Ikke la andre trykke deg ned 
Drit i andres meninger og vær deg selv. Det er ingen som kan definere at du ikke er bra nok, om hvordan du skal gå kledd , sminket eller hvordan du skal oppføre deg ikke er bra nok. For du er bra nok akkurat som du er!  Stå for ditt og lev slik du ønsker.

Skriv ned alle dine positive egenskaper og ting du er flink til.
Heng den opp et sted du ser den hver morgen. Her er det ingen grunn til å tvile, for alle er god til noe. Det kan være en hobby, sport eller en egenskap du har. 

Lær å elske deg selv
Mange mennesker opplever det som lettere å kunne hjelpe andre fremfor seg selv. Jeg er sånn jeg også, men jobber hele tiden med det. Om en venn har opplevd noe vondt, eller har gjort noe dumt, bør du trøste deg selv akkurat på samme måte som du trøster denne personen, om det ga mening? Altså ikke klandre deg selv for det du har gjort, ta det med som en erfaring og kom deg videre. 

Alt er ikke din feil
Når man har dårlig selvtillit skammer man seg ofte over ting og tenker at mye er sin egen feil. Dette stemmer ikke, for alt er ikke din feil. Du kan for eksempel ikke noe for krigen som foregår i flere andre land. Har du derimot såret noen eller gjort noen, noe vondt- forsøk å fiks oppi dette. Kom deg videre og tilgi deg selv og tenk at alle har gjort noe de skulle ønske ikke hadde skjedd. 

Ikke sammenlign deg selv med andre
Vi mennesker er ofte flinke på å sammenligne oss selv med andre. Dette er ikke bra og skaper et slags press. Sammenlign deg heller med deg selv og la deg bli inspirert av andre. Ikke føl deg dårligere enn andre, for du er minst like bra nok!

Følg dine egne drømmer og ønsker. 
Ta valg for din egen skyld og ikke andres. Om du har en drøm om å bli sykepleier for eksempel, så ikke la denne drømmen bli ødelagt på grunn av andre. Og heller ikke la andre ta avgjørelser for deg. Du veit best selv hva du vil og ønsker med livet ditt, og hva dine drømmer er, og du må derfor ikke la andre ta avgjørelser for deg, da kan dine drømmer ende med å ikke fullføres og du vil ikke føle deg bra nok ikke med det du gjør. For å få god selvtillit er det viktig å kunne gjøre noe man føler deg god til og som gjør en glad, og det blir man ikke om man lar andre ta avgjørelsene for seg. 

Glem dine gamle feil og tenk fremover
Er det noe jeg synes er vanskelig så er det å leve her og nå. Jeg bekymrer meg ofte over ting som skjer fremover, og kan ofte tenke tilbake på fortiden. Har jeg dummet meg ut på et vis, tenker jeg leve over dette i ettertid. Dette skaper en stor uro for meg, og jeg prøver virkelig å jobbe med det. Dette er derfor et viktig tips jeg ønsker å dele med andre for å få bedre selvtillit. Glem dine gamle feil og tenk fremover. 

Fortell minst tre fine ting til deg selv hver dag 
Dette inngår i tips nummer to, men selvtillit handler om å ha troen på seg selv og at man gjør noe bra. Derfor bør du si tre fine ting om deg selv hver dag. 

Snakk med andre
En ting som er utrolig viktig er å ha et godt nettverk rundt seg. Det skaper bedre selvtillit på mange mulige måter. I 2011 bygget mitt nettverk seg opp en del og jeg fikk mange nye venner. Det ga meg troen på at jeg er bra nok og at det er noen som faktisk vil være med meg. En annen ting er at når andre forteller deg om sitt liv og opplever kan man kjenne på følelsen av at noen har tillit til deg, dette er noe som skaper god selvtillit hos andre

Gjør ting som gjør deg glad og som du mestrer 
Gjør man ting man misliker og som man ikke får til, skaper dette dårlig selvtillit. Gjør derfor ting som gjør deg glad og som du føler du får til. 

 Skriv ned alle komplimentene du får
Har du en dårlig dag, kan du ta lappen frem og lese disse. 

Velg stemmer du lytter til
En ting som er utrolig viktig er å kunne kontrollere selvtilliten. Du kan velge om du vil høre på den som sier at dette klarer du, eller den som forteller deg at du ikke får dette til. Helt ærlig gjør jeg det selv, og jeg tror at det å ha en indre dialog med seg selv som forteller at dette er noe du mestrer, kan gi bedre selvbilde. 

Tren på å bekrefte deg selv
Jeg tror at om man skal få bedre selvtillit, er man nødt til å starte med å bekrefte seg selv og at man er som man er. Derfor bor du skrive ned tre bra ting du har gjort den dagen. Om du fikk en liten knekk i løpet av dagen, bør du ikke la dette ødelegge for resten av det positive som skjedde denne dagen. Skriv ned det som er bra, og ikke tenk over det som gikk galt. 


 

 

 

FACEBOOKINSTAGRAMSNAPCHAT- SNAPCHAT (BLOGG)

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg