TILBAKE SATT FORDI MAN HAR GOD SELVTILLIT?

affiliateslenker



Bikinioverdel HER // Bikiniunderdel HER 

HVEM SKAL DEFINERE HVA SOM PASSER MIN KROPP OG FASONG?

Da jeg la ut del 1 av innkjøpene mine fra Stockholm i natt ble det en del reaksjoner både positive og negative. Du kan lese det her. Bare for å ha det sagt med en gang så er jeg alltid forberedt på det verste når det kommer til kommentarer på bloggen, og jeg har blitt veldig hardbarka av det å ha blogg egentlig. Jeg tåler ganske mye, men det er ikke det alle som gjør. Og nettopp derfor vil jeg skrive om dette..

Jeg fikk en del kommentarer på a de plaggene jeg hadde kjøpt ikke passet min og kropp og min fasong? Men hvem er det som skal definere hva som skal passe andres kropp og fasong? Må jeg gjemme meg i store hettejakker og joggebukser, fordi jeg ikke kan vise litt hud og kropp? Jeg veit at det er mange som føler det sånn, men jeg ønsker derfor å stille opp i fine kjoler, topper og bikini for å kunne minske dette kroppspresset som mange kjenner på.

Hvit kjole med striper- H&M

For hvorfor skal vi ikke få være oss selv? Hvorfor skal vi ikke få gå kledd i hva vi liker å gå i? Hvorfor må jeg gå i litt større kjoler og topper som jeg i det verste fall kunne fått lov av dere å gå i? Jeg synes dette blir helt trangsynt og tenker at vi mennesker skal få kunne gå kledd akkurat slik vi vil. Det er mange unge jenter og gutter som sliter med dette med klær å føle seg vel i klær de synes er fine, og jeg ønsker derfor å vise at det er mulig å kunne gå med klær man liker selv med litt ekstra på kroppen.

Mange mente jeg burde ta til meg tipsene og rådene som kom inn, og i enkelte sammenhenger gjør jeg det. Men ikke når det gjelder dette temaet. Folk kan gjerne ha den meningen de selv har, men til syvende og sist er det opptil meg om hva jeg ønsker å gå med og ikke. Det kom også opp kommentarer på at vennene mine ikke er ærlige om de faktisk mener at jeg kan gå i disse klærne, men tro meg- jeg prøvde mange plagg før jeg kom fram til disse, og jeg er alltid veldig frem og tilbake med meg selv og mine venner om klær, men de sier at om dette er plagg jeg ønsker å gå med, så skal jeg selvfølgelig få lov til det. Og hadde de virkelig mislikt dette plagget, hadde de kanskje heller ikke hatt noe ønske med å være med meg lenger heller? Jeg stoler på at de sier er sant, fremfor anonyme nettroll som ikke står for hva de mener med å skjule seg bak en skjerm.

Body med lace up- H&M // BukseHER

En kommentar jeg reagerte sterk på var at jeg var tilbake satt fordi jeg hadde god selvtillit. Noe jeg føler blir helt feil å si. Nå skal ikke jeg akkurat uttale meg om det å faktisk være tilbake satt, ettersom jeg ikke har noe særlig kunnskaper om det. Men helt ærlig tror at jeg har mer kunnskaper om dette, en den personen som kom med uttalelsen. Jeg veit med sikkerhet at jeg ikke er det, og hvorfor skulle man være tilbake satt bare fordi man har god selvtillit? Jeg tenker at det å sier mer om personen bak skjermen, enn at jeg har god selvtillit, når man kommer med en slik uttalelse.

Svart kjole- HER // Rosa bomber- Monki

Siden jeg fikk en del kommentarer på dette med stil må jeg bare nevne at, vi alle er ulike og det er det som er fint for meg, er nødvendigvis ikke fint for deg, og omvendt. Men hvordan jeg velger å kle meg, hvordan jeg har lyst til å fremstille meg er egentlig opp til meg faktisk.. Vi alle har hver våres stil, og man trenger nødvendigvis ikke å ha en heller. Jeg føler jeg ikke trenger å følge trenden og liker å kombinere litt forskjellig av akkurat det jeg liker. Alle mennesker har sin egen stil og sin egen personlighet, sånn som du går kledd er din stil og det fremhever deg som person. Og jeg liker slik jeg går kledd og ønsker å utgi meg selv på denne måten. Jeg er fornøyd, hvorfor skal andre måtte bestemme hva jeg vil gå i? Alle mennesker har sin egen stil og det hadde vært fryktelig kjedelig om alle hadde kledd seg likt også..

Et eksempel på en kommentar jeg fikk var en anonym at jeg burde velge klær som får frem aspektene med kroppen sin. Hun var normalvektig og ganske slank, men hadde brede skuldre. Derfor valgte hun å kle seg i klær som fikk frem hennes fine lange bein og brukte klær som fikk frem de aspektene ved kroppen hun liker best. Jeg er helt motsatt- skulle det være en ting jeg må pirke på med min kropp så er det lårene og beina mine. Jeg vil heller gå i pene og gjerne litt trangere topper, men som er i rett størrelse for min kropp, for å få frem de fine aspektene med meg. Jeg liker overkroppen min fremfor underkroppen, og velger derfor å få i fine kjoler og topper, som får oppmerksomheten vekk fra beina og lårene mine.

Kjole- HER

Til slutt vil jeg bare si at jeg hjulpet mange mennesker ved å skrive om dette med selvbilde og kroppspress, i tillegg ved å poste bilder av meg selv i kjoler, topper og bikini. Og om jeg kan gjøre det for å hjelpe flere, så gjør jeg det med glede! Sist i dag fikk jeg en melding av ei jente som endelig hadde turt å ta steget til å bade offentlig på stranda i går, noe som betyr enormt mye for meg. Det føles så bra at det jeg snakker om og tar opp, kan hjelpe andre mennesker!

Jeg veit forresten at jeg gjentar meg en del, men man må jo nesten det når det sitter anonyme mennesker med trangsynte meninger om hva som skal passe andres kropp og ikke. Dette provoserer meg veldig, og jeg veit de får oppmerksomheten de søker, men fra min side handler det mer om at noen står opp for sine meninger og sier ifra! Noen må jo faktisk gjøre det også..

 

Legg meg gjerne til på min nye snapchat forbeholdt bloggen min, for å komme nærmere innpå meg og min hverdag. Adalsjentablogg heter jeg der.

 

FACEBOOKINSTAGRAMSNAPCHAT- SNAPCHAT (BLOGG)

45 kommentarer
    1. Å jeg syntes faktisk de har rett. Det er ingen skamm å inse at du tok feil, det er lov å være litt ydmyk! Å forresten skriver du ” mange mente” blinker det ingen varsellamper hos deg da?

    2. Anonym: Hei du! Med bloggen min ønsker jeg å uttrykke en så ærlig versjon av meg selv som mulig, og for å være helt ærlig.. så eier jeg ingen skam rett og slett fordi jeg mener at disse uttalelsene som disse anonyme kom med ikke stemmer. Jeg føler ikke behov for å være ydmyk over noe som ikke stemmer, og det er jo nettopp derfor jeg ønsket å skrive et ekstra innlegg om det også, for å få andre til å forstå at de ikke har retten til å kunne definere hva som passer andres kroppsform og ikke.

    3. Vet du hva? Det her er et så utrolig bra innleggg! ! Alle er nydelige på hver sin måte uansett! Du er utrolig vakker! Alle skulle vært som deg! Klærne var kjempe fine på og de passet deg helt vidunderlig! Du skal virkelig være kjempe stolt over deg sev<333

    4. Jeg tror helt ærlig at du trenger noen å snakke med, noen som kan trygge deg! For dine svar og din oppførdel tyder helt klart på at du virkelig strir. Uansett hvor mye du prøver å overbevise deg selv el andre , tror vi deg ikke. Å ha god selvtillit handler om å kunne se seg selv! Å det tror jeg ikke du gjør! Du prøver å skjule deg bak disse klærne og din kropp, å setter fokus på en viktig sak med helt feil budskap. Du får virkelig overvektig til å tvile! Du gjør det ikke akkurat til en greie som tiltaler andre. Hvis andre overveltige ser dette, vil de antagelig føle seg bare verre! Få vrangforestillinger å tenke at det ikke finnes noe de kan bruke! * trist* Men helt ærlig?! Er det virkelig en sånn person du vil være? For å bruke ett utrykk du tydeligvis er glad i… hva definerer egentlig deg?

    5. Sjøl om dei ikke ville gått kledd sånn om de hadde din kropp betyr det ikke at du ikke skal gjør det. Det viktigste er at du er fornøyd med deg sjøl og din egen stil👌kunne ønske jeg hadde din sjølvtillit

    6. Syns du er fin som du er! alle er perfekte på sin måte, og du må virkelig bare overse de som hakker ned på deg. At de tar seg tiden å skrive negativitet på bloggen din sier litt, da er de ikke gode i hodet. Stå på, gidder deg :)) fine klær

    7. Merker jeg blir oppgitt og provosert her. Leste gjennom kommentarene på Stockholm innlegget, og at noen i det hele tatt gidder å bruke tid på å skrive så mye negativt er egt litt komisk. De velger i tillegg å være anonyme noe som sier mye om hva slags personer dette er. Jeg synes du er kjempe flott og er et forbilde for mange der ute!
      Stå på! ( masse hjerter)

    8. Dette er ikke mye å være stolt av, du er veldig ung! Å dette er direkte usunt! Både fysisk og psykisk!

    9. Nb! Dette er ikke ment som kritikk til deg!:-)
      Men du sier at mennesker skal få mene det de vil, men så sier du at de som skrev disse kommentarene er nettroll, blir ikke det litt feil også?:o Og jeg har lest kommentarene på innlegget ditt, og en del var vel litt frekke i måten de snakket på ja og kom med unødvendige kommentarer. Men jeg tror også at noen få av de slettes ikke mente noe vondt med det de sa. Men det er veldig vanskelig å ordlegge seg på dette temaet. Jeg er ikke enig i alt det frekke de sa, det er bra at du har selvtillit og tørr å være deg! Samtidig er jeg også enig i noe av det de sier. Noen er pæreformet, noen er eple formet, noen er søyle formet, og hver av disse har snitt som vil legge seg veldig flytende og fint på kroppen. Selvfølgelig er ikke du nødt til å følge dette, som du sier er det du som velger hva du vil ta på deg.Men det skader vel heller ikke å få litt informasjon om emnet?:-) og det trenger ikke å handle om å gjømme seg, er ingen som sier at du ikke kan vise fram overkroppen din! Visst du vil ha på den bikinien så gjør du det, men med den kunnskapen jeg har kan jeg se at toppen er for liten til deg. Fordi at det lille tøyet i mellom cupene skal ligge inntil brystet ditt, og kanten under på cupen skal ligge under puppen og støtte opp. Mens nå ligger den mer utenpå puppene. Dette har ikke noe med å gjømme bort formene dine på, og du kan føle deg komfortabel med akkurat bikinitoppen, men om du hadde fått på en som satt rett hadde du følt på en helt annen type komfort. Og puppene hadde fått hvilt i en mye mer naturlig posisjon. Jeg pleide også å gå med for liten bh og bikini (som statistikken sier at ca.80% av kvinner gjør) så jeg snakker av erfaring haha. Og sånn kan det også være med andre plagg, trenger ikke å være snakk om at du må dekke deg til å gå med store posete klær. Du kan gå med klær som viser fram både puppene, magen og rumpa di om du vil det, men enkelte plagg vil sitte mer NATURLIG på kroppen din enn andre. Når det er sagt så har du kjøpt mange fine plagg, ja:-)

    10. Blir så Stolt av sånne som deg som står frem akkurat slik som du er! Helt fantastisk vakkert at du tørr. Du er modig!! Stå på videre

    11. Syns du er tøff som tørr og gå i kjoler som er tettsittende. Det føler jeg meg ikke komfortabel med selv når jeg syntes at den fremhever magen. Stå på.

    12. Du er råtøff! Gå i akkurat hva du vil, hva andre mener er helt irrelevant så lenge du selv føler deg komfortabel. Jeg synes du er kjempe tøff som tørr å gå i det du føler for, jeg er selv veldig slank og liten å tar meg selv alt for mange ganger å ikke tørre å gå i det jeg egentlig vil.

    13. Synes du er flott akkurat som du er jeg 🙂 Og jeg er så enig i det du skriver, for jeg føler akkurat det samme. Veldig unødvendige og uhyggelige kommentarer du har fått synes jeg ang de antrekkene du hadde kjøpt og hvordan de passet deg osv.
      Er det en ting jeg synes er viktig så er det klærne sitter fint på og at de er komfortable å ha på 🙂 (ikke minst at man selv føler seg komfortabel med det man har på). Man skal ikke kunne gjemme seg i store hettejakker og joggebukser bare fordi man har litt ekstra på kroppen liksom, det er bare teit!
      Nei, jeg sier det igjen jeg Ann Helen: Du er flott akkurat som du er! 😀 <3

    14. Din kropp og du skal få bestemme selv hva du vil med den! Folk burde virkelig lære seg folkeskikk. Bra at du skrev om dette! Ingen fortjener å høre all driten du får! Stå på videre og jeg heier på deg! 🙂

    15. Har ikke lest bloggen din før, men overskriften fikk meg til å klikke meg inn. Leste kommentarene i Stockholm-innlegget, og er ganske sjokkert nå. Herregud, hvorfor skal den slanke kroppen være et ideal? Hvorfor skal man kle seg i klær som får kroppen til å virke slank og perfekt? Hvorfor ikke bare kle seg i det man synes er fint??? Jeg blir så forbanna irritert. Kropp er kropp – du er like fin som alle andre med andre kropper. Det har ikke noe å si, og sånn er det med den saken, om du spør meg 🙂

    16. Du kler best det DU føler deg vel i, ingen andre har non rett til å rakke ned på andre pga. klesvalg. Flott og viktig innlegg. Jeg heier på deg!!

    17. Synes du er kjempeflott, jeg! Så lenge du er komfortabel trenger ingen å fortelle deg hvordan du skal kle deg! Stå på videre, heier på deg : )

    18. Anonym: Mulig du må ha misforstått, for du er den første som noen gang har ment at jeg prøver å overbevise meg selv og andre om noe jeg tydeligvis ikke skulle mene. Anbefaler deg derfor å lese gjennom innlegget på nytt, for er det noe jeg brenner for- så er det dette med kroppspress og selvtillit. Jeg har hjulpet så mange mennesker med min innstilling og med min ståpå-vilje, og det er virkelig noe som gjør meg glad. Jeg velger derfor å fortsette slik, nettopp fordi jeg er synes dette er et viktig budskap som flere trenger å snakke om. Det er viktig å kunne være seg selv, uten å måtte bry seg om hva andre mener- for man er bra nok som man er!

    19. Pia: Bra vi alle har hver sin mening tenker jeg 🙂
      Tar litt meg råd og tips i enkelte tilfeller, men ved dette temaet ser jeg ikke nødvendigheten med det.
      Takk for tips, men om du ser i det innlegget med innkjøpene mine fra Stockholm hvor jeg har på bh, sitter den riktig. Disse bildene ble tatt i full hast ettersom det var så mye som skulle tas bilde av, og jeg tenkte derfor ikke over å rette denne. For som oftest pleier bikiniene mine og bhene mine å sitte greit på, og jeg sier som oftest, fordi jeg veit at de ikke alltid gjør det 🙂

    20. Måtte lese mye før jeg skjønte at du mente “tilbakestående” når du skriver “tilbake satt”😅 ser den stygge kommentaren på innkjøpsinnlegget også skrev “tilbake satt”, så skjønte da at dwt var det dere mente

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg