ÅRET PÅ HELSEFAGARBEIDER

I fjor skrev jeg et innlegget om hvordan mitt år på helse og oppvekst var som du kan lese ved å trykke her. Det innlegget var det flere som hadde nytte av, og derfor tenkte jeg at jeg kunne skrive et slikt innlegg i år også, med linjen jeg har gått. .Jeg gikk helsefagarbeider, og det er mange som skal gå denne linjen i år også, så håper dette kan være litt til hjelp for noen.

Første skoledag

Nå opplevde jeg faktisk ikke første skoledag, i og med at jeg ventet på skoleplass på der jeg ønsket. Jeg kom ikke inn hvor jeg ønsket, så etter noen dager startet jeg. Der ble jeg mottatt med masse bøker, papirer, informasjon osv. Men en vanlig skoledag pleier som regel å til å bli kjent med andre og få informasjon.

Generelt

Det er mange som tror at man lærer å sette sprøyter og slikt på helsefagarbeider linja. Dette er feil. Vi hadde veldig mye prosedyre læring. Sengereing, stomiskifting, måle blodtrykk og puls, blodsukkermåling osv. Dette er forskjellig fra skole til skole. Jeg lærte mest prosedyrer da jeg gikk på Ål, noe vi hadde svært lite av på Åssiden.

Lærerne

Man opplever å ha veldig mange forskjellige lærere. Vi hadde et kontaktlærer og flere faglærere.

Fagene

På vg2 er det 35 timer skole i uka, fordelt på 8-9 forskjellige fag. Vi har 5 fellesfag (norsk, engelsk, samfunnsfag og gym), og 4 programfag (helsefremmede arbeid, kommunikasjon og samhandling, yrkesutøvelse og prosjekt til fordypning. Sistnevnte går ut på å ha praksis på sjukehjem, hjemmetjeneste, dagsenter osv. Hvor mye praksis man har og hvor lenge praksisperioden gjelder, varierer fra skole til skole. Disse dagen i uka handler mye om observasjon, men du skal også bli selvstendig. Arbeidsoppgavene er alt ettersom hvem brukere du jobber med og hvordan praksis du har. Meningen med praksisen er at du skal kjenne litt på hvordan arbeidslivet i dette yrket fungerer. Jeg syns dette var veldig gøy og gjorde at ukene gikk litt fortere unna. Fokuser godt på praksisen. Det er viktig, ettersom man etter hvert skal ut i lærlingtid eller jobbe med det senere i livet. Jeg skal nå gå påbygg, men har en god del erfaring fra praksis som jeg vil få nytte av videre i livet etter jeg har fullført høyskole.

Fagene generelt er ikke å vanskelige så lenge du følger med og noterer underveis. Jeg opplevde å ha lite prøver og eksamener, men dette er veldig forskjellig lagt opp fra skole til skole. Og når det kommer til karakterer er det viktig å sette seg mål som man klarer å følge. Ikke for høye, ikke for lave.. Husk at det stilles høyere krav, og du kan derfor ikke forvente å få toppkarakterer med en gang. Gjør ditt beste, og vær stolt over det du oppnår. Forsøk å lag deg gode studieteknikker på veien, dette hjelper mye for mange.

Om det er noe dere lurer på, er det bare å spørre så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan.

 

– Ann Helen

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg