ÅRET PÅ HELSE OG OPPVEKST

Noen av mine blogglesere ønsket at jeg skulle skrive litt om linja jeg gikk på i år, altså vg1: helse og oppvekst, og selvfølgelig skal jeg gjøre det.

Først og fremst kan jeg skrive litt om selve skolen jeg har gått på i år, og forhåpentligvis skal gå på dette skoleåret også. På Hønefoss videregående skole har det nylig blitt en splitter ny skole, og under byggingen gikk jeg et halvt år på gamle bygget før det ble ferdig ved juletider. Nå gått et halvt år på det nye, veldig flott skole.

//

Skolemiljøet generelt, er litt forskjellig. Kjenner du ikke noen der fra før av, er det veldig lett å bli kjent med folk. Med mindre det ikke er dømmende og frekke folk.. Du finner fort ut hvem folk og lærere som trives i ditt selskap og som respekterer deg for den du er. Selv ble jeg godt likt av kun noen få lærere og elever. Jeg ønsker på ingen måte å skremme noen folk, men jeg kan love at videregående er mye bedre enn ungdomsskolen.

Jeg har også fått noen spørsmål om selve helse og oppvekst linja som jeg tenkte å svare på.

Hvordan er det å begynne på helse og oppvekst? Hva gjorde dere de første dagene, ble dere bare kjent eller var det undervisning helt fra starten?
Første skoledag møtes alle vg1 elevene opp i samme rom, regner med det er i storgata i år, som vil si rett inn døra som dere ser på bilde over. Denne dagen ropes alle elevene sine navn opp og da er det viktig å si “Ja” høyt og tydelig, slik at de veit at du har møtt opp. Hvis ikke, mister du plassen. Så går man til klasserommet, blir litt kjent. Sier hva man heter, gjerne hvor gammel man er og hvor man kommer fra. Så etter et par timer på skolen, alt i alt, så er skoledagen over.
De neste dagene blir man mer kjent, får bøker og datamaskin, også er det tid for å lære.

Hva gjør man egentlig på vg1? Lærer man å sette sprøyter og sånn eller leser man bare i bøkene?
På vg1 er det 35 timer skole i uka, fordelt på 8-9 forskjellige fag. Vi har 5 fellesfag (matte, norsk, engels, naturfag og gym), og 3 programfag (helsefremmede fag) og vi er ute i praksis 1 dag i uka. Denne dagen i uka handler mye om observasjon og du ser litt hvordan arbeidslivet i dette yrket fungerer.
Vi lærer ikke å sette sprøyter, for vi går jo bare på vg1, og vi alle skal ikke samme retning. Noen skal bli barn og ungdomsarbeidere eller førskolelærere og andre skal bli helsefagarbeidere eller sykepleiere.
Vi leser ikke bare fra bøkene, vi driver veldig mye på ndla.no, og andre type nettsider med læringsstoff. Vi noterer en del, men vi driver også med litt praksisarbeid. Vi har to praksisrom, et hvor vi lager mat og et hvor vi driver med typiske helsefag ting sånn som å se på menneskekroppen, førstehjelp, måle blodsukker og blod på hverandre.

Måtte bare meddele dette bilde, her så vi på griselunger og hjerte. Vi trengte ikke å ta eller prøve å blåse i dem, men jeg fikk så adrenalin kikk at jeg måtte bare prøve og visste jeg ville angre om jeg ikke prøvde..

Vi har også hatt et prosjekt flere ganger i år som heter “Livsglede for eldre”, der vi var på omsorgssenter og barnehage. Der gir vi livsglede og har  hatt med sunne kaker, snakket med dem, gått tur med dem og andre ting. I barnehagen lekte vi med dem, stimulerte til læring og opplevelser, og ga dem mestringsfølelse.

Hvordan opplevde du helse og oppvekst?
Selve året har vært veldig blandet egentlig, lært og opplevd masse nytt og blitt kjent med nye folk. Men i tillegg har det vært mye jeg har vært sterkt misfornøyd med og ikke likt meg der 100%. Egentlig ville jeg ikke gå på Hønefoss videregående skole i år, men jeg søkte bare Hønefoss. Orket ikke tanken på å flytte unna alt det gode jeg har her, samtidig det er så mye jeg egentlig vil bare unna..

 

Om et par dager skal jeg gi dere en liten update, på hva som skjer med skoleåret mitt i år.

 

– Ann Helen

2 kommentarer
    1. Takk for at du skrev innlegget, bra å høre fra en som har gått der hvordan det egentlig er 🙂 lykke til videre ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg