JEG OPPFORDRER TIL OVERVEKT

Igjen må jeg bare få takke for alle fantastiske kommentarer og meldinger jeg har fått de siste dagene både her på bloggen og på facebook. Jeg setter veldig stor pris på det, og jeg føler at når jeg skriver om kropp og kroppspress at jeg får mye tilbake fra dere. Det er ikke veldig ofte man ser jenter med litt ekstra på kroppen legger ut bilde av seg selv i bikinien, for det er jo nettopp det.. presset er for stort, og man er redd for de negative kommentarene. Innlegget jeg snakker om finner dere HER

Hver gang jeg skriver et innlegg er jeg alltid forberedt på negative kommentarer og jeg tenker på reaksjonene som vil komme. Hver gang jeg skriver om kropp, og legger ut bilde av meg selv kommer det alltid et par negative kommentarer. Det var ikke bare denne gangen, men også de forrige gangene.

En kommentar som bemerker seg, er når jeg får kommentarer på at jeg oppfordrer til overvekt. Når har jeg skrevet om kostholdet mitt eller hvor aktiv jeg er eller ikke? Det har seg nemlig sånn at noen har lavere forbrenning enn andre, og for andre ligger det i genene. Ikke kom å si til meg at det ikke ligger i genene! Med en mamma eller pappa som er litt overvekt, så har ungene også nemlig sjansen for å bli det. Og ja derfor er viktig å passe på hva man spiser. Men at noen kan si hvordan kostholdet mitt er ut ifra å se kroppen min blir feil. Tynnere jenter kan like gjerne ha dårlig kosthold som andre, og vi med litt ekstra på kroppen kan ha like sunt kosthold som andre. 

Poenget mitt er at om du er tynn eller har noen kilo for mye på kroppen, skal du være fornøyd med deg selv. Det er din kropp, og du skal leve i den. Blås i hva andre mener, du skal ikke nødvendigvis forandre deg for at andre skal like deg. At jeg ser ut som jeg gjør, betyr ikke at jeg er overvektig eller vil at andre skal bli det!

Så kjære netttroll, tenk dere om før dere skriver noe på nett. Jeg veit jeg gir deres fulle oppmerksomhet nå, men er veldig greit å få en oppklaring i saker. Jeg oppordrer verken til overvekt eller spiseforstyrrelser. Heldigvis har jeg veldig gode og støttende lesere som overdøver de negative kommentarene.

 

 

– Ann Helen

28 kommentarer
    1. Nei, det gjør du ikke. Jeg leste ditt forrige innlegg, og fikk aldri det inntrykket. Man snakker om å trives med den man er, og ta utgangspunkt i det – det var det jeg fikk ut av ditt forrige innlegg. Det at noen troll bare sitter og spyr ut dritt er intet nytt. Budskapet ditt er klart, og fortsett med å stå for dine meninger 🙂

    2. Jeg må bare få si at du er tøff som tørr å legge ut sånn på nett, hvert fall med mye av dagens ungdom. Å du ser kjempe bra ut!

    3. Du fatter at forskjellen på “gode” gener og høy forbrenning og lav forbrenning er på rundt 100 kalorier. At mamma og pappa er overvektige har noe å si fordi de viderfører dårlige vaner ikke fordi de har lav forbrenning. Ja det stemmer at tynne jenter kan ha et mer usunt kosthold, men grunnen til at de er tynne og ikke du for eksempel er rett og slett så enkelt at de spiser mindre kalorier i løpet av en dag enn deg. Viss du legger om til 1500 kalorier til dagen går du 100% ned i vekt lav forbrenning eller ei.

    4. Det du sir e feil Svein. For å gå ned i vekt må du ha i dæ over 2000 kaloria. Du skal gange vekta di med 30. Resultatet e antall kaloria du må ha i dæ PER DAG for å kunne gå ned i vekt på en sunn måte.

    5. Maiken, tror du ikkje helt har skjønt hvordan du møster vekt…
      La oss si at ein person forbrenner 1700 kalorier i løptet av en dag. Vis da den personen tar inn 2000 kalorier så vil den personen legge på seg, Men vis den personen bare tar inn 1500 karlorier på en dag så vil den personen møste vekt. Du skal ha mindre kalorier for å møste vekt, ikkje mer…

    6. flott å være stolt av den man er og ikke la andre definere hva som er pent og ikke. men det blir likevel feil å “oppfordre til overvekt”. det er usunt for kroppen, og overvekt handler kun om et høyere inntak av kalorier enn man klarer å forbrenne. naturligvis vil folk ha forskjellig forbrenning og kropper, men overvekt er og blir usunt. det er farlig å mene at det er ok at voksne og barn ikke skal jobbe mot vektreduksjon dersom de regnes som overvektige. det er viltig å kjempe mot hets av utseende, men å legitimere overvekt er en dårlig konsekvens.

    7. for et fantastisk bra innlegg!!! Utrolig godt skrevet og må si jeg tar av meg hatten for hvor ærlig du er.. Super bra og fortsett å være stolt av deg selv!

    8. Faktisk så har Svein over her rett. Uansett gener eller kosthold.. du må forbrenne mer kalorier enn hva du får i deg. Enkel fysikk. Jeg har en sykdom som gjør at jeg må passe på hva jeg fører i meg, ellers blir jeg tykk, men så lenge jeg passer på at det kommer flere kalorier ut enn hva som kommer inn så klarer jeg helt fint å kontrollere det. Og jo mer man venner kroppen til det, jo lettere er det å få det til å fungere og til å holde seg der.

    9. Det er faktisk provoserende å se en overskrift som den du har skrevet. Du oppfordrer til overvekt? Da oppfordrer du til et dårlig kosthold, dårlige vaner og en dårlig helse. Ja det er vanskelig å være sunn i denne moderne verden når det er så mye dårlig mat å få tak i, men å skylde på genene er en dårlig unnskyldning for å skjule opp latskap. Latskap i form av både fysisk aktivitet og det å gå litt ut av seg selv for å lære om kosthold og det å faktisk finne, kjøpe, og lage den maten som er bra for kroppen, og da spise den maten i korrekte mengder. På ingen måte sier jeg at man bør skamme seg for å være overvektig, for det er helt opp til en selv. Men å oppfordre andre til å slutte å tenke på å bry seg om kroppen sin er provoserende. Veldig få enkelte tilfeller av mennesker har sykdommer som gjør at de har veldig vanskelig for å gå ned i vekt, men at mor og far er litt overvektige betyr ikke at dette er årsaken. De bare viderefører dårlige spise og trene vaner til sine barn. Ha fokus på kroppen din for helsen sin skyld, ikke for å måtte se tynn ut. Det å bli tynn etter man har vært overvektig er et resultat av hardt arbeid og et målrettet fokus på å endre seg og få en sunnere livsstil. Da vil folk respektere deg! Ikke når du oppfordrer til det motsatte fordi du er for lat til å gjøre noe med det.

    10. Hva i all verden? Gå å kle på deg din okse, det er ikke noe fint ved deg i det hele tatt. Du ser faen meg gravid ut. sikkert dette for oppmerksomhet, faen altså dagens ungdommer! Bruk heler tiden din til å gå ned i vekt! Og det å ta vare på deg selv! Stakkars barn!

    11. Du er så tøff! Skulle ønske jeg klarte det samme – men det er nok en stund til tror jeg … Med tanke på hvordan mennesker som sitter å leter etter ting og andre mennesker – som de kan rakke ned på … Men vær sterk!
      Det de sier blir kun sagt fordi de er tapere, prøver å få andre til å føle seg som drit for at de skal føle seg bedre! (Tragisk)
      Men jeg synes du ser bra ut! Ta til deg alt positivt og sitt heller å le av de som prøver å knekke deg, for å tro at dem selv er bedre, noe de helt klart ikke er :p

    12. Morsomt å se at så mange reagerer på overskriften. LES INNLEGGET!!! Hun oppfordrer aldeles ikke til overvekt. Det var en kommentar hun fikk, og derfor bruker hun den i overskriften for å være ironisk. Er det mulig!! Folk tenker seg virkelig ikke om før de skriver kommentarer.
      Utrolig tøft innlegg!! Du er sterk. Stå på.

    13. Ina Helene, har du faen meg ikke noe pent å si så hold kjeft og kom deg av denne bloggen! Hun oppfordret ingen hun sa selv man bør være stolt så klapp igjen!! Grunnen til at verden er så hemma nå er for det finnes folk som deg som ødelegger for alle .

    14. Overvekt er farlig, det er usunt uansett fordi kroppen ikke tåler og holde på så mye ekstra fett, så man får belastningsskader osv.

    15. Kjære “Hei”
      Ina helene har 100% rett her. Bloggeren her ser og er feit. Det er ekkelt og se hva hun har gjort med kroppen sin…

    16. Greit, hun er overvektig, men dere behøver da ikke å kommentere unødvendige ting av den grunn? Jeg tror at hun er fullt klar over dette selv. Og dere som reagerer på overskriften? LES innlegget før dere kommenterer er dere snille.. Hun oppfordrer ikke til overvekt, slik som overskriften tilsier. Dette er rett og slett et lite triks for at vi faktisk skal klikke oss inn på bloggen.
      Jeg synes hun er utrolig tøff som tør å legge ut et slikt bilde på bloggen og på nett i det hele tatt, men grusomt at hun har latt seg forfalle på denne måten. Unge, vakre jenta.
      Gener har noe å gjøre med forbrenning og om en person person har lettere for å bli overvektig, dette er jeg helt enig i. Hva foreldrene har matet barnet med da det var lite har også en stor innvirkning, men det går ikke an å BARE skylde på dette. Når et menneske blir sykelig overvektig så skyldes det i stor hovedsak latskap.
      Kjære Ann Helen, ikke la dette gå for langt.
      Det er fint å lese at du vil vi alle skal være glad i den kroppen vi har, men først og fremst må vi være sunne og friske, ikke sant?

    17. Sykepleieren i meg ble litt sjokkert over overskriften, men det var godt å lese at det ikke var det du mente:) Godt å se flere skrive om det å ikke være A4 i kroppen.

    18. netttroll altså. Så lenge du ikke spiser dritt med vilje og går inn for å ha en livstil som gir deg alvorlige sykdommer innen 5 år er det da ingen grunn til å slenge dritt. Du er jo utrolig vakker og ikke farlig overvektig i det hele tatt. Som du selv skriver så er det nok mange tynne jenter som sikkert er mer usunn enn deg.

    19. Forskjellen på høy og lav forbrenning er da mer enn 100 kcal!? Halvsøstra mi og jeg er oppvokst på samme mat, hu er aktiv og jeg er ikke. Allikevel er hu overvektig som faren sin og jeg er slank som min far. Dessverre er det ikke alle som kan noe for det og jeg blir kvalm av å se hvor hjernevaska enkelte er på at man MÅÅÅ være tynn. Eller sunn og sterk som er den nye anoreksien. Det har blitt så inn å være sunn og sterk at det er faen meg ikke sunt engang.
      All ære til deg for å stille i bikini i en helt naturlig kropp! For hvor mye naturlig er det med mange av de glansbildene vi ellers ser!? Redigerte bilder og med filter, hold in, push up, make up, extensions, botox, Restylane, vippeextensions, osv osv…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg