ER JEG BRA NOK?

I dag tenkte jeg å skrive litt om noe jeg ofte tenker på. Det er stort press på hvordan man skal være, se ut og oppføre seg, og dette har jeg allerede skrevet om masse før. Du kan se et av innleggene jeg har skrevet tidligere HER.

Når er man perfekt? Hva er definisjonen av perfekt? Kan man bli perfekt egentlig? Er jeg bra nok? Hvem skal jeg egentlig imponere? Hvem setter reglene for når jeg er bra nok eller ikke?

På nettet blir det lagt ut bilder av høye, tynne og pene jenter. Men er det dette som er perfekt? På skolen går man rundt med mange elever hver dag. Man ser jenter som er mye tynnere, høyere, penere, har bedre pupper og større rompe. Du sammenligner deg kanskje med disse, noe som overhode ikke er smart. Du tror du kanskje de er bedre enn deg, men det stemmer ikke.  For du er like bra som dem!

Vel.. jeg skal komme med et eksempel. Om du er 174cm høy, har slank kropp med stor rumpe store pupper, tillegg til langt blondt hår og blå øyne eller 160cm høy og ikke har fullt så slank kropp, litt mindre pupper og liten rumpe, brunt kort hår og brune øyne. Hvem av disse sidene er perfekte? Om du i lesende stund forteller deg selv, hvem av sidene som er perfekte må jeg dessverre skuffe deg. Ingen er perfekte. Alle er like bra nok akkurat som dem er!

Mange lever også gjerne opp til et perfekt liv, et A4 liv der alt ser ut som en dans på roser. Ja det er lov å ha en bra dag, ja du har lov til å ha et lykkelig liv og mulig du føler du har hatt en perfekt dag. Men ikke ha forhåpninger for ingen dager er like, og plutselig en dag er ikke dagen like perfekt og du blir helt på bånd.

Jeg sier ofte selv: “Skulle ønske jeg var perfekt”, “Du er perfekt”, “Skulle ønske jeg hadde et perfekt liv”. Men skal jeg være helt ærlig, så veit jeg ikke selv hva jeg legger bak disse ordene. Jeg tror faktisk at man må bare godta livet sitt som man er, og at man har både gode og vonde sider.

Selv om noen ser bedre ut enn andre, så er det vel ikke det som telles? Det er hvordan du er som person. Innsiden/ personligheten er det som teller. Lev livet for du er bra nok akkurat som du er!♥

 

 

– Ann Helen

47 kommentarer
    1. Det ligger i menneskets natur å annse en sunn, fin kropp som attraktiv. Gjerne med en rund pen rumpe og fyldige pupper. At du blotter den feite kroppen og kaller deg like bra, blir feil. Du er sikkert en hyggelig person, men å oppfordre til overvekt er verre en å hylle en sunn kropp.

    2. Roger: Unnskyld meg, men hvor i teksten skrev jeg om kosthold og sunn kropp eller ikke? Selv om jeg har litt mer fett på kroppen, så kan jeg ha like sunn kropp som en tynnere person. Jeg skrev ingen steder hvorfor jeg ser ut som jeg gjør! Jeg oppfordrer verken til overvekt eller spiseforstyrrelser i det hele tatt, for det er ikke kropp og utseende som teller. Det er innsiden og hvordan man er som person!

    3. Nei? Uteende teller absolutt. Du er feit fordi du spiser flere kalorier enn du forbrenner, og du er i en helsefarlig tilstand. At “innsiden teller” kommer du ikke langt med når du ligger der med blodpropp. Og for all del; det finnes usunne tynne kropper også.

    4. Roger:
      Din kommentar var unødvendig. Jeg har fleree venninner som har hatt problemer med kropp og vekt lenge, og hun ene er alvlrog syk nå. Vet du hvordan en slik kommentar kan gjøre en annens person til et rent helvete!? Du kan holde negative oog unødvendige kommentarer for deg selv. Man kan lett dø av spiseforstyrrelser, og for all del kan det hende hun som eier denne bloggen har en/er på vei eller har hatt.

    5. Det finnes kun en måte å bli feit på? Si meg gjerne at jeg tar feil, men du spiser ikke sunt nok, og trener ikke ofte nok i forhold til forbrenningen. Hun fortjener kritikk etter all spammingen.

    6. Stå på!! ;)Jeg syns du er tøff som tør å stå fram å vis hvem du er ikke mange som hadde gjort det. Du er utrolig pen jente ❤

    7. Støtter ikke Roger i alt han sier, men Ann Helen når du sier overvekt ligger i familien er dette helt feil. det er vitenskapelig bevist at dette ikke er mulig, overvekt går IKKE i arv, det er derimot dårlige vaner som spiller inn.

    8. Du ser perfekt ut😘utrolig glad for og ha deg som bestevenninne ever ❤️er kjempe glad i deg <3 vennen min❤️😊

    9. Jeg syns du er vakker!, ingenting gale med deg. Du er sikkert utrolig snill i tillegg.
      synes du er tøff jeg som legger ut slikt bilde, det hadde jeg ikke gjort, men bra at du tørr og vise deg frem. vær stolt av hvem du er!

    10. Du er en nydelig jente og utrolig modig som tør å stå fram. Roger, på den andre siden, er en dritsekk. Når det er sagt, er det viktig å ta vare på seg selv. Spis riktig og tren, mens dere enda er unge.

    11. eg trener ganske mye, men eg er ikke den tynneste jenta, eg er den feiteste, det ligger i familien, og det er ingen ting eg får gjort noe med, og det er folk nøt til og akseptere.
      eg syns du e vakker, drit i andre som sier du er feit OSV, de kan bare reise til helvette, du betyr like mye som andre, du e sikkert utrolig snill og hyggelig

    12. Han Roger burde bli litt mer voksen før han kan uttale seg syns jeg. Å forhånd dømme folk er det værste som er. Du er sikkert ikke klar over hva du gjorde med Ann Helen nå. Skam deg……
      ANN HELEN du er helt rå. Som tørr å stå for det du sier og Gjør. Dette er ikke mange som hadde gjort.

    13. Hahah, Roger er et typisk nettroll. Det finnes desverre noen som han, og det kommer det sikkert alltid til å gjøre. Det er alltid noe feil i deres øyne. Men du skal vite at det finnes mange flere som synes du er bra nok akkurat som du er, og som synes du er utrolig tøff som skriver et slikt innlegg. Det er det ikke mange som hadde turt! Det finnes så utrolig mye mer som definerer et menneske enn hvordan samfunnet har bestemt at vi skal se ut.

    14. Du er mer en bra nokk! du er en utrolig vakker person! du er absoulutt NYDELIG!
      Jeg kjenner deg ikke. Men jeg ser at du er nydelig innenpå og utenpå. Og du er utrolig tøff som tørr å legge ut bilde av kroppen din osv. Det viser modighet. Du er virkelig modig. Og du bør være fornøyd med den vakre kroppen din:)<3 Du har en perfekt kropp. Og alt ved deg er perfekt, Søta!<3 du er stunning og en fabulous babe! Stå på! og ikke mist selvtilliten din! for du har ingen grunn til å miste den! for du er absolutt perfekt, Snuppa! <3 😀

    15. “Det ligger i menneskets natur å ansnse en sunn og fin kropp som attraktiv”, unnskyld meg men dette er nyheter for meg, fordi jeg visste ikke at vi alle hadde like preferanser når det gjelder kropp. Så det å være feit vil være uattraktivt, og hvis en ikke synes det, vil det så stride mot menneskets natur? Vet ikke hvor mange feilfakta jeg har hørt idag, men du har helt klart servert feilfakta fra øverste klasse. Jeg er selv hva du kaller “feit” men har hatt flere forhold, partnere and so on, som har syntes at jeg var attraktiv til tross for de ekstra kiloene på kroppen.
      Ann Helen, du er nydelig på både utsiden og innsiden! Og om du så skulle finne på å tro å hva Roger sa, så skal jeg fortelle deg at du er attraktiv!

    16. Det er ikke utseende som teller. Det er bare feil å kalle folk feil sånn som du gjør, Roger! Pass litt mer på hva du sier. Hun kan være sunn og spise akkurat det samme som deg (om du holder deg i bra form) men noen har lav forbrenning og andre høy. Det har ingenting med kalorier og usunt å gjøre.
      Stå på, synes du er bra nok :):))

    17. Vet du hva, Ann-Helen? Du skal drite i negative kommentarer. De som skriver negative kommentarer synes jeg først og fremst skal feie for egen dør.
      Jeg synes du er utrolig tøff som tørr å vise deg så “naken”. Det står det respekt av. Jeg synes du ser flott ut!
      Vær stolt av deg selv, frøken.

    18. Beklager, men som student innen ernæring så må jeg inn å rette opp en faktafeil her.
      Man arver ikke overvekten til sine foreldre, men sårbarheten for å legge lettere på seg. Det ligger i genene. Forbrenning er arvelig. Noen har høy forbrenning – andre ikke. Derfor må en som har en mor eller far, eller begge foreldrene, som er overvektig – være ekstra forsiktig med hva de spiser. Så Ann-Helen, du har helt rett i dine antagelser her.

    19. Du, jeg så et program med Hellstøm, mesterkokken du vet. Han hadde noen fine meninger om det å være bra nok. Det er et utrolig press på ungdommen idag i forhold til det å være ” perkekt”
      Når jeg leser blogger er det veldig fokus på kropp og heller dårlig med fokus på mennesket inni kroppen.
      Det var bra å se at ei jente er tøff nok til å være seg sjøl.
      Da er du bra nok.

    20. Fy faen, viss eg hadde vært like tilfreds med megsjølv/trygg i eigen kropp då eg var 17 hadde eg sluppet å kaste vekk so mange år med unødvendige bekymringar. Stå på, drit i negativiteten, kroppen din er digg.

    21. Eg bryr meg ikkje om kropp, men visst det er morra til honey boo boo level så er det gale.
      Eg bryr meg mest om presonligheten, du er bra nok

    22. Roger,, din forbanna hedning, ekke utseende som teller dæ æ innsiden, så viss du fortsetter mæ den innstilingen og holdninga så kan e tenke meg att du æ singel lenge,, herregud slutt å rakk ned på a, æ dårle gjort synes e

    23. Fy faen, må si du ser bra ut. Puppane er jo rålekre! Skulle gjerne likt å slikke fra de og nedover til musa 🙂 men du er ei utrolig flott jenta, og du e sletts ikkje gale 🙂 finnes inge perfekt kropp på hverken gutta ell jenter. Stå på babe!

    24. Roger: Først og fremst har ikke Ann Helen skrevet noe som antyder at hun oppfordrer til overvekt. Hun oppfordrer folk til å se at alle er like bra uansett hvordan de ser ut, som faktisk ER sant. Alle mennesker er like mye verd (like gode), uansett. Å si at man bør være glad i seg selv uansett utseende har jo ikke noe med at man oppfordrer andre til å være det ene eller det andre. Det oppfordrer snarere tvert imot folk til å ha lyst å ta vare på seg selv gjennom en sunn livsstil fordi de er glade i seg selv.Forresten synes jeg det var utrolig merkelig å påstå ting om andres kosthold og livsstil på den måten, uten noe som helst grunnlag. Det går jo an å ha f.eks. lavt stoffskifte som kan føre til vektøkning. I tillegg er det mange som HAR spist for mye og lagt på seg men som har endret livsstilen nå og faktisk er på rett vei. Jeg sier ikke at dette er tilfellet alle gangene, men som sagt skal du være jævlig forsiktig med å snakke om ting du ikke vet noe om. Og uansett var ikke hennes helse hva innlegget handlet om i det hele tatt, så skjønner egentlig ikke hvorfor du tar det opp. Innlegget handlet om at alle er like gode uansett utseende, og det kan du egentlig ikke si i mot. Så vidt jeg vet er det ikke noen fasit på hvordan man skal se ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg