UKENS SPØRSMÅL #89- FLYTTING, HUNDENE, ARBEIDSLEDIGHET..

SVARENE PÅ DENNE UKENS SPØRSMÅL

Hvordan takler du en eksamensituasjonen?
Et ord.. angst! Man skal ikke misbruke en slik diagnose, og det gjør jeg absolutt ikke heller. Har snakket masse med min psykolog om det. Jeg har egentlig slitet med fremføringer eller andre situasjoner jeg må prestere så lenge jeg kan huske, og det er virkelig ingen god følelse. Jeg gruer meg så mye på forhånd at det går utover øvingen, slik at jeg ikke får prestert bra. Det er et stort stressmoment for meg.

Synes du det ikke er flaut eller vanskelig å ikke egentlig ikke ha en jobb? Virker nesten ikke som du ønsker å få deg en 100% stilling, eventuelt forklare hvordan ståa er? 
Nå er har jeg faktisk to jobber, jeg jobber på en arbeidsplass 1-4 ganger i uka og med bloggen, noe jeg er veldig fornøyd med. Men om jeg ikke hadde hatt jobb, så synes jeg ikke det hadde vært flaut heller. Hvorfor skulle det være det? Det er mange som ikke har jobb, og enda flere grunner. Det skal ikke være flaut å ikke kunne jobbe, men jeg er heller ikke for de som bare sitter på ræva uten å gjøre noen ting fordi de faktisk ikke gidder og mottar penger av nav, og har som plan å gjøre det hele livet. Det er forskjell på å være lat og slite ordentlig faktisk, og sistnevnte gjør jeg. Det har jeg vært ærlig om hele tiden. Jeg vil ikke si at jeg er så stor del av nav systemet lenger egentlig. Jeg har fremdeles saksbehandler og jobbspesialist, men jeg klarer meg ganske fint. Jeg tjener en god del selv, men jeg mottar fremdeles penger for de dagene jeg ikke jobber og det trenger jeg for å få det til å gå rundt også. Dessuten vil jeg ikke takle en 100% jobb nå, og det er derfor veldig godt å ha dem i bakhånd for min del.

Hvor skal du feire jul og hvem feirer du som oftest med? Blir det stor familiefeiring? 
Dette er et veldig sårt tema for meg.. Jeg har alltid lengtet etter store feiringer og familieselskaper, men etter jeg flytta fra mamma i 2016, har jeg de siste årene feiret jul sammen med pappaen min bare. Ikke at han ikke er bra nok, for det er han virkelig og vi har kost oss etter beste evne. Men jeg har vært vandt med å feire sammen med bestefar. mamma, mannen hennes og søsteren min i tillegg, så det var litt rart første året. Søsteren min feiret jul med oss i fjor. Da feiret vi faktisk jul hos meg, noe jeg synes var veldig koselig. I år har jeg ikke lagt noen planer enda, noe som også er en del av at jeg ikke gleder meg til denne tiden på året. Jeg drømmer som sagt alltid om en stor feiring og selskap, men det blir det nok ikke i år heller. Jeg har jo ikke akkurat så stor familie, så det er derfor jeg også ønsker sterkt å stifte min egen familie. Martin og jeg har smått nevnt at vi ønsker å feire jul sammen, men jeg er usikker på om det vil skje. Så om vi ikke feirer jul sammen, så kommer vi nok til å ha en liten mini-julaften sammen slik vi hadde i fjor, med bare meg og han, hvor vi spiser god mat, ser på noe koselig på tv-en og åpner gaver fra hverandre.

Hvordan fikk du de hundene du har? Kjøpte du dem hos oppretter, har du tatt over dem fra noen som ikke kunne ha dem lenger, osv? 🙂
Milla (minstemor) kjøpte pappa av ei venninne av søsteren min som ikke hadde tid til henne lenger, og Michelle fikk jeg av mamma ettersom mamma har moren hennes og jeg var med på å ta vare på de, de første månedene i livet sitt. Kanskje dere har lyst til å se bilder av Milla & Michelle fra de var små? De har faktisk forandret seg mye, spesielt Milla.

Hvor ofte er du sammen med kjæresten din i ukedagene?
Det varierer veldig egentlig, ettersom jeg jobber og vi har et liv utenom hverandre også om man kan si det sånn? Noen ganger ønsker han å være alene noe som er helt greit og andre ganger overnatter vi flere uker av gangen sammen. Men det betyr ikke at vi er sammen hele tiden for det, for jeg har som sagt jobb, vi begge har avtaler og venner vi er med.

Tenker du noen gang over hvem som lager klærne du kjøper? Og hvor mye ett klesplagg forurenser produksjonen? 
Ja det gjør jeg.

Kunne du noen gang flyttet langt vekk for å begynne på nytt? 
Jeg veit faktisk ikke. Jeg flyttet til Ål i 2015 for å starte på skole ettersom jeg ikke kom inn på det jeg ville, og ønsket å gi det en sjanse. Der var jeg helt alene og trodde jeg skulle få starte på nytt. Det gikk veldig dårlig, og det er nok det som gjør at jeg sitter med en stor usikkerhet rundt det nå. Samtidig så føler jeg at det ville vært annerledes hvis det hadde vært et annet sted enn Ål.


Hvor er du fra? / Hvor bor du? 

Jeg er oppvokst på Hallingby, bodde der fra jeg ble født og til mai i fjor. Da flyttet jeg for meg selv til Hønefoss-området. Jeg har også flyttet litt rundt sammen med mamma i oppveksten min, både til Oslo, Kongsvinger og Ringmoen frem til jeg kuttet kontakten med henne for tre og et halvt år siden.

Kunne du tenke deg å vlogge mer på Snapchat hvis det blir interesse for det? Litt mer om alt mulig rart du gjør gjennom dagen? Jeg ville vært interessert i å sett mer av et i hvert fall 🙂 
Absolutt! Jeg vil jo egentlig det, og jeg hadde egentlig en snapkonto før som jeg brukte mye til det. Jeg valgte å bytte over til den kontoen jeg har nå i stede, fordi den hadde/har høyere følger antall og det var/er mer aktivitet. Og det viste seg å være lønnsomt også, fordi den ble verifisert noen måneder etterpå. Planen videre var at jeg skulle vlogge hver dag, vise fram hverdagen min, sminke, klær, interiør, ta opp ulike ting og gjøre mer ut av min stemme, men jeg kan ikke akkurat si at det har blitt så bra innhold som jeg hadde håpet på. Det går litt i perioder vil jeg si, men jeg vil tilbake der jeg var og oppdatere mer. Kom gjerne med forslag til ting dere vil se også! Heter forresten @adalsjenta på snapchat, så legg meg gjerne til.

Har du naturlig brunt hår?
Det stemmer, eller jeg er født med kullsvart hår. Tidligere likte jeg ikke hårfargen min, synes den så litt grå ut, så jeg begynte å stripe og farge håret blondt, så nå har nok fargen min lysnet litt. Men tror den er cirka det jeg har nå. Veldig lyst til å farge det egentlig, men er så usikker, for føler at den hårfargen jeg har nå får meg til å se mest voksen ut og det liker jeg.

Har du lyst på barn? I så fall når?
Ja, jeg har veldig lyst på barn. Har alltid sagt til meg selv at jeg vil bli “ung” mamma, altså ikke 16 år og mamma, men gjerne rundt 20-års alderen. Livet blir ikke alltid slik som man ser for seg, og jeg stresser ikke. Jeg har underveis funnet ut at siden psyken min har forverret seg mye ved tiden, og jeg vil at den skal bli bedre før jeg eventuelt stifter familie, og ikke minst ønsker jeg bedre økonomi!

Hvor gammel er du, og hvor gammel er kjæresten din? Btw digger deg!!! Stå på videre <3
Jeg er 21 år og han blir 23 år om litt under en måned. Så hyggelig å høre, tusen takk!

Hvorfor har Martin slutta med snap?
Han har ikke det. Vi snakket på forhånd før jeg skrev dette, og han sier han synes det er veldig vanskelig å legge ut noe om dagen, fordi han føler han ikke kan være ærlig nok med dere.

Er du aktiv på Instagram? 
Ikke så aktiv som jeg skulle ønske, men personlig er jeg mer glad i Snapchat og blogg. Jeg har lyst til å bli mer aktiv på Instagram, så vi får se om jeg blir flinkere til å kombinere alt dette etter hvert. Følg meg gjerne, @adalsjenta heter jeg der.

Hei! Lurer på hvordan hundene går sammen? Vi lurer på å skaffe en til. Har en liten en fra før og vil gjerne ha en litt større en nå. Går det fint hos dere? Og evt. hvilke utfordringer har du møtt på og hvordan løste du det? 
For oss gikk det egentlig veldig fint å skaffe en hund til. Milla og Michelle kom fort over ens, og ble gode lekekompiser, selv om Michelle vokste seg stor fort og er nå mye større en Milla. De leker fremdeles fint sammen, men ikke like ofte. De er veldig knyttet til hverandre, og jeg er veldig glad for at de har hverandre.Jeg synes det er veldig kjekt at jeg har to nå med tanke på at siden jeg utgangspunktet bor alene så blir hundene alene når jeg jobber, har andre avtaler eller er med venner, så da har de hverandre som selskap. Har ikke hatt noen spesielle store utfordringer i forhold til det, utenom at Michelle gjerne vil spise maten til Milla når vi ikke ser det, og Milla er litt for mye sjef i blant. Men det løser vi ganske fint føler jeg. Viktigste du bør tenke over er å gi de like mye oppmerksomhet, og ikke glem den du allerede har. Legger ved link til en god kilde hvor det står litt om ting du bør tenke på før du eventuelt skaffer deg en ny hund. Trykk her for å lese den. 

Hvorfor ønsker du ikke gjøre noe med din fysiske helse? Du sliter psykisk, tror du ikke det ville hjelpe å være tynn og pen?
Først og fremst vil jeg bare si med en gang at selv om man er tynn og det du kaller “pen”, eller slanker seg så har man ikke nødvendigvis bedre psyke. Hørt om flere som ikke har fått bedre psyke etter å ha slanket seg, og jeg skal komme med et eksempel til dere.

Martin har gått ned 37,5 kg, og han sier selv at han ikke merker det på psyken. Han kan tenke på det i blant, og bli glad når andre kommenterer det, men tenker ikke noe videre på det sekundene etterpå eller senere, og selvtilliten hans har ikke akkurat blitt noe bedre av den grunn. Det er et stort bevis på at selv om man bli tynnere, så betyr det ikke at psyken blir bedre. Og jeg tror ikke man automatisk blir gladere, lykkeligere eller bedre med meg selv fordi man er tynn. Jeg synes også det blir for dumt å definere at når man er tynn så er det da man er pen. Pen er du med mer fett på kroppen, om du har strekkmerker, henge pupper eller cellulitter også.

Hei! Om du vil flytte sammen, hvorfor gjør dere ikke det? Vil ikke Martin?
Vi snakker ofte om det og har veldig lyst begge to, men Martin er usikker. Så hadde det vært opptil meg, hadde vi flyttet sammen allerede.

Har du et ønske om å en dag kunne leve av bloggen din?
Ja absolutt, og jeg tjener allerede penger på den så jeg håper at jeg klarer å bygge den såpass om at jeg kan leve av den.

Hva tenker du om å innføre mer vegansk i kostholdet ditt? For eksempel bytte ut smør til melkefritt, bytte ut melk med havremelk og ikke spise kjøtt 1-2 dager i uka? Er masse godt du kan lage! hadde vært gøy om du kunne testa det 😀
Burde absolutt gjort det, men er altfor glad i Brelett på brødskiva, lettmelk og kjøtt.. Men et par dager i uka uten kjøtt er ikke dumt.

Har du studert noe? Har du planer om å studere noe? 
Jeg har gått to år innen helse og et år med påbygg, hva jeg vil studere videre er jeg usikker på.

Hvor ofte handler du klær og sminke? 
Det varierer veldig. Har ikke kjøpt sminke på nesten to måneder og klær kjøpte jeg sist forrige helg.

Hva synes du om døgnrytmen din? Sett bort i fra at du jobber litt noen ganger så har du ikke akkurat en dag der du står opp 8 og legger deg 11.
Den er helt elendig, og det har jeg vært åpen om lenge! Jeg sliter med å sovne om kvelden, og noen ganger sovner jeg ikke før halv fem om morgenen ettersom jeg sliter med mye tanker og angst. Arbeidstidene mine varierer, og det skal jeg også si påvirker døgnrytmen min.

Når fikk du mensen for første gang?
Jeg fikk mensen da jeg var 10 år gammel. Tryna på sykkel så trodde jeg hadde skadet meg skikkelig siden jeg blødde, men det stoppa aldri. Huff, haha!

Litt tid å spørre om nå, men hva er dine håp og ønsker for 2020? Kanskje du kunne laget et innlegg om dette når det nærmer seg nyttår? 
Det er litt vanskelig å svare på akkurat nå, men jeg har så klart noen ting i tankene som jeg vil gjøre annerledes neste år. Så tenker jeg kan lage et innlegg når det nærmer seg nyttår, da har jeg fått tenkt mer og mye kan fremdeles forandret på de to månedene vi har igjen av året.

Bruker du linser eller briller? 
Nei det gjør jeg ikke. Synet mitt er veldig bra, noe jeg er veldig fornøyd med!

Hvor kjøper du hundeklær?
Det meste kjøper jeg på Wish faktisk. Har også kjøpt noe på Felleskjøpet og Sparkjøp, de to plaggene under her er faktisk kjøpt på sistnevnte.

 

Noe du lurer på til neste “ukens spørsmål”? 

 

 

Følg meg gjerne på:
Instagram/Snapchat- @adalsjenta

7 kommentarer
    1. Må få lov til å si at det høres litt merkelig ut at du trenger penger fra nav for å “få det til å gå rundt”. Du fremstiller det som at du lever ganske godt, du shopper en del, drar på hotellturer og spiser en del ute.. Jeg liker deg og bloggen din, men kjenner at jeg stusser litt på enkelte ting..

      1. Kan forstå at du ser det slik, men både reise og mat deler Martin og jeg på, og da blir det ikke like dyrt. Reise og slikt er ting jeg sparer opptil, og holder av penger til hvis jeg veit vi planlegger noe. En hotellovernatting har det billigste vært 600kr per. person, også spiser vi ikke alltid på dyre steder og jeg handler ofte ting som er på tilbud. Sminke har jeg ikke kjøpt på to måneder f.eks, så føler det er veldig varierende om hvor mye jeg kjøper og pris på det. Føler jeg har en fin balanse, og jeg kunne ikke akkurat klart meg alene på det jeg tjener på arbeidsplassen min alene. Det hadde vært knapt nok til å dekke leie på leiligheten min og strøm bare..

    2. Hvordan kjennes angsten ut for deg? Og har du anfall? Svar gjerne på dette på snappen din også, da jeg følger deg daglig der😊

    3. Utrolig mye unødvendige kommentarer og spørsmål du får… Synes du er utrolig flink 😊 ser på svarene sine du er mer reflektert enn de som kommenterer

    4. Det er så lett å si til andre at de skal gå ned i vekt så blir de automatisk «pene.» For det ikke det livet handler om.

      Vil stille spørsmålet tilbake «er du tynn og pen?» Eller er du sjalu fordi Ann Helen er trygg på seg selv og er fornøyd?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg