UKENS SPØRSMÅL #87-TRENING, BARN, DØDSANGST..

SVARENE PÅ DENNE UKENS SPØRSMÅL

Hvordan har du det?
Så koselig at du spør, tusen takk! Jeg har det greit. Har mye angst, sliter med søvn og føler på høstdepresjon. Jeg prøver å gjøre ting som gjør meg glad og som jeg interesser meg for. Det hjelper heldigvis litt, også er jeg veldig takknemlig for å ha så mange fine mennesker rundt meg!

Hvordan ser en typisk dag for deg når det kommer til mat?
Det er veldig varierende med tanke på jobben min. Jeg har ingen faste tider jeg spiser på, og det er ofte måltider blir hoppet over dessverre fordi jeg glemmer bort eller ikke har tid.

Kan du lage sminkevideoer?
Jeg sminker meg ofte på Snapchat, så følg meg gjerne der så kommer det nok snart en sminkerutine der igjen! @adalsjenta, heter jeg der.

Trener du? I så fall hva er dine favorittøvelser?
Nei det gjør jeg ikke. Jeg har trent litt tidligere, både på tredemølle, andre treningsapparater med både bein og armer, og litt vekter. Men det jeg likte best var Zumba.

Ser du for deg at du og Martin får barn sammen?
Ja, jeg gjør det på sikt. Det er jo han jeg vil dele livet mitt med, og som jeg ønsker å ligge under samme gravstein med når livet tar sin slutt.. Jeg vil gjerne at vi skal flytte sammen, kjøpe hus, få barn og gifte oss. Men vi begge trenger å få bedre psykisk helse og økonomi før den tid, og han er heller ikke klar for det, noe jeg selvfølgelig respekterer.

Har du en bucketlist? Og hvis du har, hva står det på den?
Kan dele den i et eget innlegg.

Kan du slutte å si “angsten min blir bedre osv? Hvis man har angst så har man angst, er ikke sånn at man en dag har mindre angst enn den andre dagen.
Det synes jeg faktisk var et spesielt utsagn å komme med. Man kan bli friskere fra angst, og man kan også bli angstfri. Jeg opplever dagene mine som veldig forskjellig, noen dager er angsten min sterkere og andre ganger mildere. Det er mange faktorer som spiller inn, og mye jeg selv kan gjøre for at den skal bli bedre. Så jeg kommer ikke til å slutte å fortelle noe som faktisk er sant, og noe som er med på å få andre til å ha troen på det samme, når jeg veit at angsten min er bedre enkelte dager.

Har du hatt trekant før? 
Nei, og det kunne jeg aldri tenke meg heller, selv hvis jeg ikke hadde vært i et forhold nå. Det har aldri vært noe for meg. For meg er sex noe spesielt mellom meg og en annen person, ikke flere.

Kunne du tenke deg å bo et annet sted enn Hønefoss? Eventuelt hvor ville du bodd om du ikke skulle bodd i Hønefoss?
Både ja og nei. Jeg føler et ansvar med å bli boende her med tanke på pappen min. Han har ikke så mange rundt seg, og når jeg bor her har jeg mye større mulighet til å besøke han. Jeg trives også godt i Hønefoss på mange måter, men nedturen her er at det er så lite og alle kjenner alle. Du skal ikke skille deg ut, være annerledes eller tro at du er noe på en måte, noe jeg alltid har gått imot. Jeg har alltid vært meg selv og gjort min greie. Jeg veit det er veldig mye sjalusi rundt det, og mange som prøver å trakassere meg og dra meg ned. Jeg bryr meg lite om det, men det er selvfølgelig ingen koselig følelse å føle at noen er ute etter deg heller. Jeg kommer nok til å bli boende her, men skulle jeg flytta så kunne både Oslo og Tønsberg vært alternativer. Egentlig helt utrolig at jeg sier det, men fikk et helt annet inntrykk da jeg reiste til Oslo i sommer. Jeg ville riktig nok ikke bodd helt i byen, der skjer det altfor mye rart og skummelt for min del, men kanskje litt på utsiden. Tønsberg er mye roligere enn Oslo, men absolutt et sted jeg trivdes godt! Nå kommer jeg nok ikke til å flytte noen av stedene, både på grunn av familien min og hundene, siden hundene blir stressa over større steder med mye folk og mye som skjer. Men begge er absolutt nydelige og fine steder som jeg uansett vil reise til mange ganger i fremtiden.

Kan du fortelle mer om hva du mener med dødsangst? Tror jeg har det selv jeg er redd for at jeg og familien skal slutte å eksistere en gang altså være ingenting og hva det vil si.. tenk å ikke leve liksom fordi hva var man liksom før man ble født. Hva er dine tanker rundt det med døden?
Mange av de tankene du sitter med har jeg også, men dødangsten min går også utpå tanker jeg har rundt selve døden og hva som vil skje etterpå. Jeg ser for meg hvordan hele prosessen ved døden er, at jeg blir vasket og lagt i en kiste, begravelse, tiden etterpå og ja lista er lang. Hvem vil komme å ta et siste farvel med meg? Hvem vil komme i begravelsen min? Hvordan blir den lagt opp? Vil det komme sanger jeg var glad i og som ikke bare blir spilt for at andre synes de er fine og at de handler om det å miste en person og savn? Hvilke ord vil bli sagt om meg? Synes folk jeg var et godt menneske og vil de si noe virkelig bra som de mener? Vil jeg få gravstøtte? Kommer noen til å stelle graven min? Kommer noen i det hele tatt til å besøke graven min? Kommer andre til å snakke om meg, eller vil jeg bare bli glemt? Tanker jeg også sliter med i hverdagen om døden er alt som kan forårsake døden. Hvis jeg kræsjer her, vil noen merke det? Kommer noen? Hvem vil komme? Kommer familie og venner til å besøke meg om jeg havner på sykehuset? Hva skjer om 10 sekunder? Kanskje jeg har hjertestans? Våkner jeg i morgen? Vil noen finne meg om jeg er død? Hvor lang tid vil det ta? Bryr noen seg? Det er spesielt på kvelden jeg sliter med dette, og oftest når jeg er alene. Men det har også dukket opp mer tanker når jeg er med andre også. Mange ganger gråter jeg meg i søvn, og ofte får jeg ikke sove før 2-5 om natta.

Hvordan er det det å dele så åpent rundt om seg selv når man vet at du har så mange følgere, med så mange meninger? Digger deg, håper du får en god uke!
Først og fremst synes jeg det er veldig gøy og givende. Mange har nytte av det jeg deler, og setter stor pris på at jeg gjør det. Det kan også være veldig slitsomt om man ikke blir forstått eller må gjenta seg selv flere ganger. Tusen takk, veldig hyggelig å høre! Ønsker deg en fin uke videre.

Har du gått ferdig videregående? Har du planer om å studere noe videre?
Jeg mangler et fag fra vg3, som jeg skal ta opp igjen etter hvert. Jeg er usikker på hva jeg vil studere videre, da jeg har mange interesser og ting jeg kunne tenke meg, og det gjør meg veldig usikker.

Har du noen fine/kule outits som du virkelig føler deg vel i? Synes du har så bra stil, og trenger inspirasjon til klesskapet! Har du for eksempel et favorittplagg?
Jeg føler meg vel i det meste utenom joggebukser og hettegensere egentlig, for utenom leopardgenseren min selvfølgelig. Men disse antrekkene under er jeg veldig glad i.

Hva synes du om kjæresten din? Dere er søte sammen. 
Tusen takk for en koselig kommentar! Martin er en ordentlig godhjerta person. Vi har kjent hverandre veldig lenge nå, og han har gjort så mange gode og fine ting for meg, og hjulpet meg når jeg har vært nede. Han er god og snill mot alle rundt seg, og hjelper de som trenger det om han har mulighet. Han er veldig lett å snakke med, og jeg føler han er den eneste som virkelig forstår meg og mine problemer. Han ser flere sider, og er veldig god på å råd og tips. Jeg synes også at han ser veldig bra ut selvfølgelig! Kunne skrevet en hel bok om han, men tror jeg stopper her, om ikke blir det nok for ubehagelig for han.

Kan du lage en YouTube-kanal? Føler du har så mye å dele, så jeg hadde definitivt abonnert! Du kan lage sminkevideo, Hauls, motiverende videoer osv. Føler vi trenger flere som deg!
Jeg har faktisk en. Følg meg gjerne ved å klikke her. Tusen takk for forslag til videoer, og gode ord!

Føler du at du har et “ansvar” for at det ikke skal bli slutt mellom deg og Martin, da han kan risikere å få mørke tanker?
Det her var et skikkelig vanskelig spørsmål å svare på. Jeg er jo redd for at han skulle fått mørke tanker om det ble slutt, men samtidig så er det ikke sunt å gå rundt å tenke sånn. Hadde vi ikke trivdes med å være i et forhold sammen, så ville jeg ikke at noen av oss skulle holdt på forholdet for å ha et ansvar for at motparten skal få mørke tanker.

Hvordan hadde du reagert hvis typen din var utro?
Jeg hadde aldri godtatt det. Jeg mener at man har mange sjanser til å si nei, før man får seg til å gjøre noe sånt.

Hvor mye penger bruker du på mat og “godis” per. mnd? Du spiser ute ganske ofte og kjøper is og andre “småinnkjøp” flere ganger i uka.
Det har jeg ikke kontroll på, men det varierer fra uke til uke. Har ikke kjøpt is, mikshake eller lignende på en uke snart, men jeg har derimot spist mer ute, så da har det gått en del penger der. Derfor er dette et vanskelig spørsmål å svare på.

Er det noen i nær familie til deg eller Martin som reagerer på det som blir delt på snap/blogg? Tenker på det angående din far, familie, Martins seksuelle legning etc. Har de godkjent at du snakker åpent om alt?
Ingen fra min familie hver fall. Jeg veit at familien min ikke er så glad for at jeg er åpen om å overgrepene jeg har opplevd, men det er det ingen som får meg til å slutte å snakke om. Overgrepene har påvirket mitt forhold til familien, og derfor er det naturlig for meg å snakke om mitt forhold til dem også, selv om jeg ikke akkurat snakker så mye om det om dagen. Åpenhet er så viktig, og det er mye som kan hjelpe andre bare ved å snakke om det. For eksempel det at Martin er åpen om sin lening, det synes jeg er veldig bra og veit det kan hjelpe andre med å komme ut også. Hvis noen i min/hans familie hadde reagert på det, ville jeg synes det hadde vært veldig spesielt. For å være bifil er like normalt som å like noen av samme kjønn, etter min mening. Om familien til Martin har reagert på noe han har lagt ut, får du nesten spørre han om.

Hvordan er det å ha sex når man har mensen?
Jeg synes det går helt fint, merker ikke så mye til det og lite søl etter min erfaring.

Hva tenker du om situasjonen med Honerud Gård, det at dem tar fra barna hestene?
Jeg synes det er helt tragisk, og ikke minst veldig trist, for de hestene ga så mye til mange. Mange fant trøst i dem, og det er mange som ikke klarte seg så godt teoretisk som lærte seg mye gjennom dem. Jeg gikk selv på Honerud Gård i 6. og 7. klasse, og var veldig glad i hestene som var der den gangen. Jeg synes helt ærlig at de kunne kuttet kostnader andre steder enn å ødelegge for 30-40 elever som er der hver uke..

Hva heter Martin på snapchat? 
@Martinravndal

Hvor er den svarte cardiganen din fra? Den du har skrevet om på favoritter nå?
Den er fra Cubus, kjøpte den for et par uker siden. Elsker den!

 

Noe du lurer på til neste “ukens spørsmål”? 

 

 

Følg meg gjerne: 
Snapchat/Instagram- @adalsjenta

3 kommentarer
    1. Jeg hadde angst før og har fått det smått igjen nå. Og jeg merker stor forskjell fra da og nå. I tillegg så er noen dager gode og så kommer det plutselig en dag som ikke er fullt så like god. Man kan fint bli «friskmeldt» og så få tilbakefall også.

    2. Favoritt film?

      Favoritt bok?

      Favoritt artist/band?

      Favoritt sang?

      Favoritt politisk parti?

      Favoritt podcast?

      Favoritt kjendis?

      Håper du svarer på alle, synes slike spørsmål er veldig interessante og sier mye om personlighet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg