TENK Å HA EN SÅNN MAMMA

I dag er det morsdag, og jeg veit at denne dagen er sår for mange, meg selv inkludert. Det er mange som ikke har en mamma å ringe, gratulere eller feire på denne dagen av forskjellige grunner, som blant annet at man ikke bor med eller har samvær med mor, at man har mistet moren sin, at man har et komplisert og vanskelig forhold, eller ikke av en eller annen grunn ikke har kontakt. 

For min del så har min mamma tatt et valg jeg ikke klarer å godta og jeg har derfor kuttet kontakten med henne. Jeg leser ofte på denne dagen “I dag våknet jeg til frokost på sengen og den fine gaven, fra de gode og fantastiske barna mine”, “jeg er heldig jeg” osv. Forstå meg rett, det er veldig koselig og det er sånn det burde være. Altså de materialistiske tingene må ikke være tilstede, men den kjærligheten og godheten man viser. Men det burde jo også være andre veien. 

For meg har det blitt sånn. Det er ikke en selvfølge at barna (avhengig av alder) er gode og at mor er heldig. Det er ikke alltid fortjent heller. Mor kan gjøre valg som kan være utilgivelige og som kan være vanskelig å forstå. Man skulle tro at alle mødre ønsket å gjøre alt for barna sine og det beste for dem, hvert fall for å holde kontakt. Det er noe som burde komme gjennom morsinstinktet og værende i mammahjertet for alltid, mener nå jeg hvert fall. Men tydeligvis ikke. 

I dag har jeg lyst til å dele en tekst jeg har skrevet om hvordan jeg skulle ønske mitt forhold til min mamma var, om hun ikke hadde tatt dette valget som har påvirket vårt forhold for alltid, og hvordan jeg selv vil være som mamma om jeg noen gang får barn. 

 

Tenk å ha en sånn mamma.
En mamma som gir deg ubetinget kjærlighet, 

som er støttende og som du kan ha gode samtaler og spørre ut.
En mamma som gir deg trygghet, som er stolt av deg og over ting du oppnår. 
En mamma som du kan ringe når du er frustrert og lei deg,

eller når du er glad og vil dele alt fra store til små happenings i livet.
En mamma som prøver å hjelpe deg når ting er vanskelig eller om det er noe du trenger hjelp til,
som er tilstedeværende, heier på deg og lytter.
Tenk å ha en mamma du kan kjøpe blomster eller gi en annen oppmerksomhet til, 

en du kan lage en kake til og gi en god klem, på en dag som denne.

 

1 kommentar
    1. Så sant Ann Helen,desverre er det ikke alle som har en “fantastisk og støttende mamma” Tiltross for det har du blitt en sterk jente som står opp for deg selv og øser ut kjærlighet til dem som står deg nær❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg