SLIK BLE JEG KVITT AKNE OG UREN HUD

Reklame | Farmasiet


Disse bildene skiller det ca. et år i mellom. Første bilde er fra 27. august 2018.

Før jeg starter dette innlegget, vil jeg bare si at det som fungerte for meg, fungerer ikke nødvendigvis for deg. Du skal ikke føle noe skam rundt å ha kviser og uren hud, for det er helt normalt. Men om du synes det er vondt og ubehagelig så finnes det hjelp å få. 

Jeg delte noen bilder på snap her om dagen fra da jeg hadde mye akne og uren hud, og fikk mange spørsmål om hvordan jeg har klart å få så fin hud som jeg har nå.

Det er mange som sliter med uren hud og kjenner på enorm stor skam rundt det. Mange tør ikke å vise huden sin uten sminke, eller ta bilder sminkefri og dele offentlig. Ikke bare det, men det kan være betent og gjøre veldig vondt.

Så hva gjorde jeg? Jeg har slitet med kviser og uren hud siden ti års-alderen. Det har egentlig ikke vært noe jeg har tenkt så mye på, men det har i perioder vært veldig smertefullt og ubehagelig. Jeg hadde et problem med noen prikker oktober 2018 (som jeg fremdeles har). Dro derfor til lege fordi de var irriterende og klødde (i perioder). Ble da henvist videre til hudlege. I mellomtiden fikk jeg noen kremer jeg skulle prøve i to uker frem mot timen til hudlegen. Basiron ac Wash og Differin Gel het disse. Disse fungerte ikke på meg.

Første time hos hudlege ble vi enige om at jeg skulle starte opp på en tablettkur som heter Isotretinoin. Denne kunne hjelpe mot disse prikkene mente han, men skulle også gi mer renere hud og få mindre kviser. Det kan være at dette ikke er riktig type kur for deg, men dette er noe du og hudlegen blir enig om. Du vil også få tilstrekkelig informasjon om denne type behandling, men tenkte å dele litt generell info om kuren og min erfaring med den.


Å gå på en slik kur er ikke bare bare- så jeg tenkte å dele noen av mine erfaringer rundt den, før du vurderer denne type kur. Merk deg at dette er veldig forskjellig fra person til person. 

– Det er vanlig å gå på denne kuren i 16-24 uker. Jeg gikk på den i ca. et halvt år, og tok inntil 3 tabletter på slutten.

– Hvor høy dose du må gå på regnes ut ifra din kroppsvekt.

– Disse tablettene er på resept som du får fra lege/hudlege.

– Du må gå på prevensjon mens du går på kuren og inntil en måned etter du har sluttet på den.

– Du må ta blodprøve en gang i måneden mens du går på tablettbehandlingen for å sjekke leverstatus, fettstoffer, vanlig blodstatus, OG graviditet.

– Grunnen til at de sjekker om du er gravid, er fordi Isotretinoin kan gi fosterskade.

– Man blir frarådet å drikke alkohol under kuren, men jeg drakk alkohol to-tre ganger (moderate mengder) og har ikke tatt skade av det.

– En pakke inneholder 30 tabletter og er nok for en måned om du går på minste dose. Jeg økte dose to ganger, og gikk på tre tabletter på slutten. En pakke koster rundt 300 kr, i noen måneder måtte jeg altså ha tre pakker per måned. Jeg fikk det heldigvis dekt av Helfo, om ikke ville det kostet meg rundt 1000 kr.

Jeg er som dere sikkert har skjønt fornøyd med resultatet , men tenkte å dele litt erfaringer fra da jeg gikk på den.

– Huden min har blitt veldig fin. Det tok noen måneder før jeg merket forskjell, og den ble først verre før den ble bedre. Jeg er ikke kvitt prikkene (mulig forhøyet talgproduksjon), men jeg får sjeldent kviser. Om jeg får det blir de borte etter 1-2 dager.

– Under behandlingen sleit jeg mye med tørr hud. Jeg ble anbefalt flere kremer, men som ikke funket. Skulle jeg anbefalt en videre nå ville det vært denne.

– Leppene mine tørket også skikkelig ut, og det eneste som fungerte for meg var denne. Du får den også større forpakning her. Det er egentlig en salve for tørre nipler, men var helt gull for meg under kuren og jeg bruker den også nå om jeg får tørre lepper.

– Jeg sleit mye med neseblod, og brukte en neseolje fra Merket til Apotek 1.

Kanskje det viktigste jeg vil anbefale å tenke over før du starter på en slik kur er psykiske bivirkninger. Jeg ble fortalt av hudlegen at han aldri hadde opplevd at noen pasienter ble deprimert av denne kuren. Jeg har også lest på NHI.no at det ikke kan påvises en samenheng mellom bruk av Isotretonoin, depresjon, psykoser og selvmord, men at det likevel tilrås spesiell forsiktighet når pasienter med tidligere depresjon får slik behandling. Jeg utviklet depresjon med disse. Følte jeg ikke ble tatt veldig seriøst, men jeg var overhode ikke meg selv, veldig slapp og lite energi, avlyste avtaler og orket så og si ingenting utenom å ta meg av hundene. Jeg sleit med depressive tanker, det var ingen lett tid. Da jeg sluttet på dem ble jeg rask gradvis bedre.

Vil du lese mer om Isotretinoin kan du trykke her.

 

 

Hvis dere har noen spørsmål rundt denne kuren, så er det bare å legge igjen en kommentar. Er ingen lege/hudlege, men kan dele ut ifra mine erfaringer, så hvis det skulle komme noen spørsmål så tenkte jeg å lage et eget innlegg om det.

 

6 kommentarer
    1. Jeg har selv gått på isotretinoin 2 omganger og er helt fin i huden nå. Men synes det er dumt at du lager et helt innlegg om det, blir på en måte reklame for noen tabletter som har mange bivirkninger. Jeg personlig utviklet depresjon, hårtap, allergier, eksem, muskelplager, ekstremt tørre slimhinner og sliter med dette selv 3 år etter endt kur. Synes du kunne svart på spørsmålet i et ukens innlegg fremfor å fremme et ganske heavy medikament på denne måten. Er folk så interessert i å bli kvitt akne, så kan de finne det ut på andre måter fremfor å lese det på en blogg.

      1. Nå tjener jeg ingenting på å skrive om disse tablettene, og jeg skjønner at noen kan føle at jeg “reklamerer” for disse. Men for meg synes jeg det er veldig å ikke bare fortelle at “Jeg gikk på Isotretinoin”- for dette var ingen mirakelkur i seg selv. Jeg som deg, fikk også bivirkninger og du kanskje flere enn meg til og med. Derfor synes jeg det er viktig å skrive ordentlig om disse, og hva eventuelle bivirkninger kan være og hva man bør tenke over før man vurderer en slik kur, for det er ikke bare bare å gå på disse. Jeg har også lagt ved link til nhi.no, slik at man kan lese seg enda mer grundig om disse tablettene.

    2. Jeg har også slitt en del med kviser og akne. Og til tider har selvbildet mitt vært nokså nedsatt grunnet nettopp det.

      I dag er det dog ikke så ille, noe som sikkert har en del med alderen å gjøre (29), men også at jeg ikke er like fæl på å kaste i meg litervis av sukker og pasta lengre som jeg en gang var.

      Det mest irriterende nå og da i dag er noen arr jeg har på hals og særlig på ryggen, men de bryr jeg meg likevel veldig lite om nå da jeg har lært meg å akseptere det, og innse at det er greit å ikke se ut som en typisk Instagram-modell. Helt greit å være litt mer atypisk i stede ^^

      1. Så bra du er mer tilfreds med deg selv nå, og at du har gjort det som fungerer for deg 🙂 Selv har jeg slitet med kviser og akne fra jeg var rundt 10 år, og det har i utgangspunktet ikke vært noe problem for meg, men jeg har hatt mye vondt knyttet til dette, og derfor er jeg veldig glad for at jeg fikk denne type hjelp. For meg gjorde jeg ikke dette av utseendemessige årsaker, men det var et pluss at huden min ble finere.

      1. Hei. Takk for spørsmål! Det er jeg fullt klar over 🙂 Det stemmer at jeg har lagt inn annonselinker fra Farmasiet, og dette gjelder de andre produktene i innlegget. Jeg føler jeg tydeliggjorde det veldig i innlegget at denne tablettkuren jeg gikk på fikk jeg på resept fra hudlege, og når man søker opp “Isotretinoin” på Faramasiet kommer ikke dette produktet opp. Jeg har heller ikke lagt ved link til det produktet her, men skrevet navnet på kuren for da kan man evt. ta det opp med lege/hudlege om man selv ønsker. Produktene i innlegget som jeg har lagt ved annonselinker til er ikke på resept, og er produkter jeg kan gå god for etter å ha selv testet dem en god stund først.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg