PRAKSIS, MØTE MED NAV OG TIDEN FREMOVER

Nå er det rundt en måned siden jeg hadde min siste dag i praksis, og jeg merker veldig at jeg savner å ha noe fast å gå til. Jeg trivdes veldig godt på den praksisplassen jeg hadde og synes det er veldig synd at jeg ikke er der lenger. Grunnen til at jeg ikke skulle fortsette praksisperioden min der var fordi de ikke trengte noen ansatte, og jeg er nødt til å fokusere på å finne meg lønnet arbeid siden arbeidsavklaringspengene mine går ut i slutten av oktober. Men jeg må også nevne at jeg var veldig sliten siste tiden av praksisperioden min, så jeg var egentlig veldig klar for noen dager “fri” og håpet på en uke før jeg var klar for å starte opp med noe nytt igjen. Men helt ærlig så har jeg ikke nytt denne tiden i det hele tatt. Det er veldig uforutsigbart å ikke vite hvor lenge jeg bare skal gå “hjemme”. Selv om jeg fort kan kjenne at det blir mye i hverdagen med praksis og alt annet rundt, så trivdes jeg mye mer med å ha det som det. Det går litt bedre nå, dagene ble veldig ensformig i starten. Men jeg prøver nå å lage litt planer samme om det gjelder å dra ut, være med noen, eller om det er å gjøre ting hjemme her. Også har jeg også som nevnt tidligere begynt å trene. 

Jeg har hatt jobbspesialist hos NAV i fire år nå, og det tiltaket gikk ut forrige måned. Vi har søkt meg inn på nytt da jeg tydeligvis hadde krav på videre hjelp og det har jeg fått innvilget nå. Så på mandag hadde jeg møtet med han igjen. Vi snakket da om hvordan det går, hva vi skal gjøre videre og hvordan type jobb jeg kunne tenke meg nå. 

Jeg har nå hatt praksis i klesbutikk ett år tid. Det er ikke noe har jobbet med tidligere, men noe jeg har funnet ut at jeg liker veldig godt. Har jobbet innenfor service-yrket tidligere og interessen min for klær er som dere veit stor, så dette har passet meg midt i blinken. Jeg kunne derfor tenke meg å fortsette med det. Men å få en jobb i klesbutikk er ikke så enkelt, dette er noe som gjelder generelt, og ikke bare der jeg jobba så jeg bryter ikke noe ved å si dette. Dette er egentlig noe jeg har hørt fra jobbspesialisten min som har snakket med sine kolleger som har forsøkt å få andre inn i lønnet arbeid i butikk. Klesbutikker, spesielt kjedebutikker blir veldig styrt fra høyere opp i systemet med tanke på innsparing, antall ansatte samtidig på jobb og timer. De skal spare inn mest mulig, og muligens enda mer nå som vi står i denne strømkrisen. Det er også lavsesonger og høysesonger i butikk med tanke på hvor mange ansatte som er på jobb samtidig.  Så selv om nav kunne gi lønntilskudd som ville dekke 60% av lønnen min, så kunne ikke jeg da ansattes ved siden av, fordi andre har krav på timene sine først og det skal være forrest folk på jobb pga. innsparing.

Som sagt er klesbutikk noe jeg kunne tenke meg å jobbe i videre. Jeg kunne også tenkt meg å jobbe i en interiørbutikk,  men etter det jeg har skjønt er det litt den samme greia der. Det vil derfor ta lang tid å få lønnet arbeid innenfor dette og jobbspesialisten min mener jeg ikke har behov for en lengre praksisperiode, så da villet det blitt mange korte praksisperioder med svært liten sjanse for videre jobb. Derfor har vi blitt enige om å se etter muligheter i matvarebutikker, da det mest sannsynlig vil ta mye korte tid å få lønnet arbeid innenfor det. Men vi skal jobbe med å finne jobb i klesbutikk og interiørbutikk ved siden av, da det er hva jeg ønsker mest. For meg er det viktigst å finne en praksisplass/jobb jeg føler meg trygg og trives i, men jeg er villig til å prøve forskjellige ting og plasser, og har et åpent sinn.

Så jeg veldig spent på tiden fremover og hva vi ender opp med, om jeg ender opp i en type butikk i det hele tatt eller om det blir noe helt annet. Det får tiden vise. Jobbespesialisten min mener egentlig at vi bør avvente litt med å finne en ny praksisplass da jeg har begynt i eksponeringsterapi for tannlegeskrekk og dette er et veldig intens behandlingforløp som også kan trigge andre ting (skal skrive et eget innlegg om dette). Men jeg er veldig redd for at det da ikke blir jobbet noe for en praksisplass på denne tiden, så jeg har sagt at vi kan prøve å finne noe nå og starte opp med to dager i så fall. Veit jo ikke om det tar en uke, en måned eller lenger å finne noe, men jeg tar det litt som det kommer og veit at jeg har mulighet til å bremse ned om det blir for mye. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg