OPPSKRIFT: VERDENS BESTE OREOKAKE

Fått flere spørsmål rundt Oreokaken min, som jeg blant annet laget til bursdagen min i April. Jeg har tatt utgangspunkt i flere oppskrifter fra nettet blant annet Tine, Det søte liv, Meny og Trines Matblogg, men gjør en liten vri her og der, så det blir litt til min egen slik jeg liker den erfaringsmessig, ved å ha laget denne kaken på flere ulike måter gjennom mange år. Oreokake er blant mine favorittkaker, og jeg håper du blir like fornøyd med denne oppskriften som det jeg er.

 

Dette trenger du: 


Bunn: 

350 g Oreo kjeks

100 g melange

 

Ostekrem:

200 g nøytral kremost (jeg bruker Philadelphia)

2, 5 dl melis

3 dl kremfløte

50 g Oreokjeks, grovt hakket

 

Sjokolademousse:

1 pk lys sjokolademousse (Freia)

3 dl melk

50 g oreokjeks, grovt hakket

 

Pynt: 

50 g Oreokjeks

100 g smeltet melkesjokolade eller sjokoladesaus fra Freia

 

Dette gjør du: 


Bunnen: 

Ta kjeksene i en brødpose og mos/kna dem til små biter. Veit mange bruker foodprosessor, men jeg har alltid gjort det slik og det fungerer veldig bra, så lenge du tar dobbel pose. Hell det i en bolle og blant med det smelta smøret. Ha det i en kakeform. Du kan også sette det direkte på et kakefat med kakeringen rundt. Trykk massen godt ned og sett bunnen i kjøleskapet mens du lager ostekremen.


Ostekremen: 

Pisk kremosten med melis til osteblandingen blir litt kremete. Ta en ny bolle hvor du pisker kremfløten (jeg pleier å ta bittelitt sukker i, men dette er ikke nødvendig for resultatet) og vend forsiktig inn osteblandingen. Knus oreokjeks, og bland dette med 2/3 av blandingen og ta dette over bunnen, og sett i kjøleskapet i ca. 30 minutter. Resten av osteblandingen oppbevarer du kaldt.


Sjokolademousseen: 

Lag sjokolademousseen etter anvisning på pakken. Knus oreokjeks og vend inn i mousseen. Smør sjokolademousseen forsiktig over ostekremen. Sett i kjøleskapet i 30 minutter.


Pynt: 

Fordel resten av ostekremen over sjokolademousseen. Dryss over hakket Oreokjeks. Jeg pleier også å smelte sjokolade eller bruke Freia sin sjokoladesaus til å pynte kaken som dere ser på bilde.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg