16 TING SOM GIR MEG JULESTEMNING

 

Vi har ikke kommet langt inn i desember enda, men allerede har jeg fått en del julestemning. Allerede to uker før desember var kommet, ønsket jeg å pynte til jul, og dager før julemåneden hadde kommet var det et snev av jul her hjemme. Første desember var også juletreet oppe, og jeg hadde da også i lang tid sunget på masse julesanger. Jeg synes alltid det er vanskelig å komme i julestemning, og vil tro at jeg ikke er alene om det. Så tenkte å dele 16 ting med dere som gir meg julestemning.

Tenne adventlys
Det å tenne de fire adventslysene hver søndag et etter et, synes jeg er så koselig. Det blir en annen måte å telle ned på, og gir meg en følelse av at det ikke er lenge til jul.

Pynte til jul
Som skrevet så ønsket jeg å pynte lenge før desember startet. Jeg har aldri vært noe begeistret for at julen kommer i butikkene i oktober, men å la julen komme snikende like før desember synes jeg er fint. Synes julen går så fort, og derfor er det så koselig å kunne nyte den litt mens den først er her.

Julemusikk
Å ha “En stjerne skinner i natt” og “Last Christmas” i bakgrunn mens jeg gjør husarbeid, lager mat, pynter til jul og alt annet jeg gjør, og synger med på full hals,  er virkelig fantastisk!

Handle og pakke inn julegaver
Dette er noe av det koseligste med jula etter min mening. Å kjøpe inn gaver som kan glede andre og pakke de inn med de fineste papirene, båndene og kortene. Tenkte faktisk å dra på en liten julegave handel i morgen, for jeg må også si at jeg allerede kjenner stresset med å ha nesten ikke kjøpt inn noen gaver enda. Heldigvis fremdeles 18 dager til jul..

Lage julekaker
Julekaker er så godt, og i år siden jeg nå bor for meg selv og kan gjøre som jeg vil, så har jeg bestemt meg for å bake flere slag med kaker til jul. Gleder meg allerede.

Julemat
Julemat trenger ikke å spises bare på julaften nødvendigvis. I hele desember spiser jeg masse julegrøt, det er jo så godt og ikke minst gir det meg julestemning, særlig med et glass rød saft eller julebrus ved siden av.

Lage pepperkakehus
I fjor lagde jeg og Pernilla pepperkakehus, og ble enige om å lage det i år også da det var så koselig og gøy. Håper virkelig vi får det til!


Julegater
Å se gatene og sentrene prydes av jul er så koselig. Her i Hønefoss pleier de å henge opp noen fine snøkrystaller hvert år, og senteret er pyntet både på yttersiden og innsiden. Det er koselig det!

Sette opp juletre og pynte
Her ble det som sagt satt opp og pynta til første desember. Jeg har plastikktre, så jeg slipper heldigvis røssingen og juletreet ser like fint ut frem mot jul. Jeg er egentlig vandt med at det settes opp noen dager før julaften, men jeg synes julen varer så kort da, så jeg vil gjerne sette det opp tidlig. Det er noe av det jeg liker best med å bo for meg selv, at jeg kan blant annet bestemme sånt selv og lage egne tradisjoner.  Skal få vist dere bilder av årets juletre her snart.

Drikke kakao
Kakao, marschmellow og krem. Trenger jeg å si mer?

Pynte pepperkaker
Når jeg var mindre pleide jeg alltid å pynte masse pepperkaker, det er noe som virkelig bringer frem gode minner ved julen. Kan ikke huske sist jeg gjorde det, så det har jeg så lyst til å få det til i år.

Snø 
I dag kom snøen her, og det hjelper på julestemningen at vinteren har vist litt mer tydelig tegn på at denne årstiden har kommet. Er ikke så glad i kulden i grunn, men det er jo koselig å få litt snø til jul hvert fall.

Julefilmer 
Allerede sett flere av julefilmene som ligger ute på Netflix, og gleder meg til å se enda flere!

Julegenser
I fjor kjøpte jeg min første julegenser, og brukte denne nesten hele desember. Glemt å hente den hos pappa, da den ligger igjen der, så det må jeg få gjort snart, så jeg får brukt den noen ganger før jula er omme. Kjøpte i tillegg et sett i fjor med rød genser og litt pynt som jeg gleder meg til å fikse på i år.

Tenne levende lys
Altså, det å tenne lys på denne mørke og kalde tiden er så koselig. Det gir så god og koselig stemning, hvert fall om man setter på en koselig film, har pledd over seg, og har noe snacks å kose seg med.

Julekalender 
Sist, men ikke minst- julekalendere. Å ha nedtelling frem til selve kvelden er noe jeg alltid har satt pris på. I år hadde jeg faktisk glemt å kjøpe julekalender,  tenkte å gjøre det helgen etter når butikkene var åpne igjen. Men forrige fredag dukket plutselig venninna mi opp her med en julekalender til meg, som hun hadde puttet ting i selv. Herregud så koselig gjort! Setter veldig stor pris på det. Pleier forresten å dele på Snapchat (adalsjentablogg heter jeg) hva jeg får i den hver dag etter deres ønske, så følg gjerne med. Jeg har også fått en sjokoladekalender av moren til Martine, og i tillegg fått søsteren min til å kjøpe en kinderkalender til meg fra Sverige som jeg fikk i dag. Så endte plutselig opp med tre her, hehe. Jentene har så klart fått julekalender også, noe som er stor stas. Jeg synes også  det er så koselig å følge med på julekalenderne som har gått og går på tv. Liker særlig de fra jeg var barn blant annet Jul på månetoppen og Jul i svingen. De er så koselige å se på!

 

Hva gir deg julestemning?

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg