SKAMMEN OVER Å HA BLITT SEKSUELT MISBRUKT

Jeg kjenner på en følelse av skam. Skam over å ha vært en store stygge ulven som har ødelagt familien med å ikke tie om det vondeste jeg noen gang har opplevd. “Hvorfor kunne hun ikke latt det ligge? Hvorfor måtte hun fortelle det?” Slik føles det etter hvordan folk har uttrykt seg rundt det, og slik er det for mange andre også. Man skal ikke snakke om det, for å ta hensyn til familien og ikke ødelegge deres rykte. 

Jeg burde ikke skamme meg, på ingen måte. Det var ikke jeg som ødelagte familien. Det var han. Han som trådde over en strek som overhode ikke er greit. Han som gikk mot et barns vilje og misbrukte meg seksuelt. Jeg begynner å legge mer og mer fra meg denne følelsen av skylden for å ha ødelagt familien. Jeg jobber med det hver dag. Jeg burde heller være stolt over å tørre å snakke om følelsene mine, og være stolt over å ha styrken nok til å skrive om det til så mange. Jeg ønsker ikke lenger skåne mennesker som aldri klarte å skåne meg mot denne mannen og disse opplevelsene. Og det synes jeg ingen andre burde heller. 

Jeg veit det er mange som sitter med denne følelsen. At man skammer seg over å ha ødelagt familien sin, men også at det har skjedd noe så forferdelig med en, hvor det er mange tanker som kommer med. Jeg føler ikke skyld eller skam med hva han gjorde mot meg. Det er ingen annen enn overgriper sin feil for hendelsene som han/hun har påført andre. Det setter dype sår som vedkommende må gå med for resten av livet. Det er ingenting offeret kunne gjort annerledes for å unngå en slik eller flere hendelser, fordi det er faktisk personen som utfører disse hendelsene som burde visst hvor grensa gikk, og ikke gjort noe slik mot et annet menneske.

 

 

Del gjerne videre

 

FACEBOOKINSTAGRAMSNAPCHAT- SNAPCHAT (BLOGG)

15 kommentarer
    1. Modige du! Absurd at det skal være et tema om du skal bære skam. Alt for lett å legge skylden på offeret. Klem❤️

    2. Anonym: Har ingenting med at jeg vil si flere ganger at jeg har blitt det, men jeg vil gjerne skrive alle tanker, følelser og meninger rundt dette i flere innlegg. Blir rett og slett for mye å skrive i et innlegg for min del om jeg skal skrive om alt fra start til slutt med selve overgrepene, anmeldelsen, rettssaken og alt annet..

    3. Du har sagt tidligere at du ikke har hatt kontakt med moren din fordi hun ikke ville gi opp kontakten med overgriperen din. (Noe jeg forstår 100%, det må være vondt å føle at din egen mor ikke er der for barnet sitt på alle mulige måter). Men har fått inntrykk av at du begynner å få mer og mer kontakt med henne igjen. Hvordan føles det? Er det noe som har endret seg mtp at du ville gjenoppta kontakten med henne? Eller er overgriperen din fremdeles en del av livet hennes?
      Synes du er veldig modig som skriver om dette! Glad for å se at du forstår at det ikke er du som skal skamme deg, for det er helt rett at det som skjedde absolutt ikke er din skyld. Heier på deg <3

      1. Det stemmer, og det er som du sier, veldig vondt. Har hatt litt kontakt med henne det siste halvåret, men jeg ønsker fremdeles å holde litt avstand, da jeg synes det er veldig vondt å bli påminnet han hele tiden. Ingenting har endret seg egentlig, han er fremdeles i livet hennes. Jeg trengte hjelp med flytting og hun tilbydde seg å hjelpe meg, og etter det har vi holdt smålig kontakt. Men jeg ønsker som sagt å holde avstand fremdeles, og kommer nok til å gjøre det frem til hun kanskje en dag dropper kontakten med han, noe jeg tviler på at hun gjør men.

        Det blir jeg veldig glad for å høre! Setter stor pris på det. Prøver å stå imot, men det er absolutt ikke lett, men så verdt det. Ingen skal måtte oppleve noe sånt, og det er ingen andre enn overgriper sin feil i at sånne ting skjer heller. Tusen hjertelig takk gode du <3

    4. Stå på du er sterk og et forbilde💖 glem aldri det,selv om du i neste sekund føler deg sårbar og svak.
      Heier på deg 👊🏻🙌

    5. Stå på! Du er sterk og et forbilde💖 glem aldri det,selv om du i neste sekund føler deg sårbar og svak.
      Heier på deg 👊🏻🙌

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg