MINE 7 BESTE SPARETIPS

SPARETIPS

Nå har jeg bodd for meg selv i fire måneder. Det er mye jeg har lært på denne tiden når det kommer til økonomi, og mye har jeg med hjemme fra. Det å bo for seg selv og se alle utgiftene som kommer var aldri noe sjokk for min del, da jeg har tatt del i det økonomiske hjemmefra og hjulpet pappa med å kunne spare mest mulig og klare oss med det vi har av penger.

Budsjett
Dette er ikke noe jeg har gjort enda, men det er noe som kan være veldig smart. Skriv ned inntektene dine, hvilke utgifter du har, og andre ting du bruker penger på og hvor mye du skal bruke på disse hver måned. Eksempler på de ulike utgiftene kan være husleie, strøm, lån, sparing,  mat, transport og klær for å nevne noe. Prøv å hold deg til dette i løpet av måneden. 

Ukeshandling
Å handle en dag i uka er mer enn nok. Planlegg hva du skal ha hver dag for den kommende uka til alle måltider. Det er lett for at man handler mer en nødvendig om man handler hver dag eller annenhver dag. 

Tenk på hvilke butikker du handler på
En ting jeg har vært veldig bevisst på i flere år allerede er hvilke butikker jeg handler på. 4 kroner forskjell på en vare høres kanskje ikke så mye ut? Men om flere varer har en liten forskjell i pris, så er dette mye å spare på over tid. Jeg handler oftest på Kiwi eller Rema, og benytter meg av mange av deres billigprodukter, som kan være minst like bra. 

Mattilbud- appen og ShopGun
Jeg har to apper å anbefale, mattilbud- appen og ShopGun. De viser tilbud over de fleste butikker for den kommende uka. Da ser du fort hva du kan spare penger på. Utrolig kjekt! 

Frys maten som ikke brukes. 
Om du har mat til overs etter middag, ting som ikke brukes og/eller er på vei til å gå ut på dato, frys det ned. Da slipper du å kaste mat, og kan bruke det senere. 

Medlemskort/app
De fleste butikker har et slags medlemskap som du kan spare penger på. Kiwi, Coop, Rema og Cubus for å nevne noen. 

Selg / kjøp brukte ting
En ting man kan spare på mye er å kjøpe brukte ting. De kan fungere like bra og vær like fint som nytt. Jeg har blant annet kjøpt spisestua mi, salongbordet mitt, en stor kallaxhylle, en kommode, og litt andre ting brukt som er i like god stand som nytt. Om det er noe du ikke trenger lenger, kan du også selge dette. Det kan man tjene mye på! 

 

 

Hva er dine beste sparetips? 

 

 

FACEBOOKINSTAGRAMSNAPCHAT- SNAPCHAT (BLOGG)

5 kommentarer
    1. Jeg bruker appen spare fra DNB! Her kan man legge inn hvilken sum man vil trekke ekstra fra bankkortet når man bruker det. Velger du for eksempel 10kr, trekkes dette ekstra når du drar kortet:) veldig enkel sparing som du ikke legger merke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg