I DAG ER JEG EKSTRA STOLT AV MEG SELV!



JEG KLARTE DET!

Tredje og siste eksamen er gjennomført! Muntlig, og den jeg gruet meg mest til. Jeg kom opp i naturfag som jeg fortalte dere tidligere. Da får man vite det forberedte teamet 45 minutter før selve eksamen, men man får også et uforberedt tema. Det betyr at du bør kunne hele boka, for å klare deg bra. Jeg har aldri vært en person som lærer ting lett, og det har mye med at jeg har slitet en del på det private gjennom skolehverdagen min i flere år, som har påvirket konsentrasjonen min. Så nå har jeg sittet i to dager for å lest alt jeg kan, for å hvert fall kunne bestå.

Jeg har alltid vært veldig nervøs når det gjelder presentasjoner, men etter at jeg utviklet angst har det forverret seg. Dette er intet unntak, for selv om jeg ikke skulle ha en presentasjon, måtte jeg allikevel gjøre forsøk og bli spurt ut om ting, noe som er minst like vanskelig for meg. Jeg har gruet meg så mye, og har slitet ekstremt med angst både i går og i dag. Da jeg fikk oppgaven var jeg på nippet til å få anfall. Vakta som var der under forberedelsene tror jeg merket det, og hun prøvde å roe meg ned. Jeg fikk om mobile energikilder, det kapittelet jeg kunne minst om. På den uforberedte delen fikk jeg om økologi og nordlys, noe som heller ikke var så lovende for meg. Men jeg tenkte at jeg måtte bare gjøre mitt beste. Det er bedre å si noe, enn ikke si noe, som var et godt råd fra ei venninne. Så jeg tok til meg det å prøvde hvert fall.

Jeg var forberedt på å stryke i dag, fordi jeg kom stadig på ting jeg ikke husket og som jeg burde lest mer på. Under selve eksamen fikk jeg hjerneteppe opptil flere ganger, men klarte å hente meg inn igjen heldigvis.I dag er jeg så stolt av meg selv, og det har jeg all grunn til. Jeg bestod, og det er føles som en stor lettelse. Jeg synes det er veldig vanskelig å ha tro på at det jeg sier er fakta som stemmer, så de måtte ofte bruke lang tid på å lokke ut ting fra meg, noe jeg må jobbe med. Men det veit jeg, for sånn er det i mange sammenhenger dessverre.

 Det har ikke vært lett å være rundt meg de siste dagene, nettopp fordi jeg var så sikker på å stryke uten å overdrive. Men nå er jeg ferdig, og jeg kan puste ut! Nå gjenstår det å få vite karakter på de skriftlige eksamenene neste fredag, veldig nervøs og spent!

 

 

Ann Helen


Følg Adalsjenta på Facebook

#mestringsfølelse #stolt #skole #skolehverdag #hverdag #personlig #eksamen

8 kommentarer

Siste innlegg