HVA SKAL DET BLI AV MEG?

Jeg hadde som dere veit en spørsmålsrunde for en tid tilbake, og fikk et spørsmål angående hva jeg vil gjøre etter videregående.. Vi er så heldig som får bo i et av verdens rikeste land og har flere tusen utdanninger å sikle etter. Det er i hovedsak veldig kjekt med tanke på at man ikke blir låst til et bestemt yrke, men samtidig er det vanskelig i en alder av 16år i vite hva man vil jobbe med videre i livet. Hva vil jeg studere? Hvor vi jeg studere? Og hvordan skal jeg nå dette målet?

Jeg husker tilbake da jeg skulle søke første året på videregående, det var veldig mye frem og tilbake, samtidig som jeg hadde i lang tid vært veldig sikker på hva jeg ville. Jeg visste at jeg ville jobbe med barn, så helse føltes ut som det mest rette. Samtidig som jeg hadde veldig lyst til å gå medier- og kommunikasjon. Helse ble det, og her fikk jeg prøve meg innenfor barnehage. Jeg fant vel egentlig ut at barnehage ikke var det rette for meg, men jeg ville likevel jobbe med noe innenfor barn eller mennesker. Da jeg skulle søke andre året ville jeg gjerne gå barn- og ungdomsarbeider slik jeg hadde hatt ønske om i flere år, for da kunne jeg ta påbygg videre. Dette kom jeg dessverre ikke inn på, på grunn av for lavt snitt rett og slett! Jeg valgte å ta imot andre valget som var helsefagarbeider, for da kunne jeg ta påbygg året etter. Året ble fullført på skoler jeg ikke ønsket, men jeg kom meg inn på påbygg, og nå sitter jeg her med et halvt år igjen av videregående. Det er ganske uvirkelig!

Hva jeg ønsker etter påbygg er jeg veldig usikker på. For å være helt ærlig så synes jeg det er veldig vanskelig å vite hva jeg ønsker. Det er mye jeg har lyst til og flere ting jeg er usikker på. Alt fra fotograf, journalist eller noe innenfor økonomi høres spennende ut. Men aller helst vil jeg hjelpe andre mennesker. Jeg sitter med en del erfaringer fra ting jeg selv har opplevd som jeg ønsker å bruke til noe positivt med livet mitt. 

I går hadde vi gruppe-karriereveiledning på skolen, og jeg er egentlig helt forvirra. Jeg aner virkelig ikke hva jeg ønsker. Jeg veit hvert fall at jeg ønsker meg et friår nå hvor jeg kan jobbe litt, eller kanskje folkehøyskole kunne være kjekt? Ææææh, jeg blir sprø! Jeg veit hvert fall at jeg trenger et år på å tenke, finne ut hva jeg vil og slappe av. Jeg føler meg psykisk sliten etter å ha gått igjennom så mye de siste årene, og jeg har null motivasjon til å gå høyskole etter 13år på skolebenken. Jeg trenger et år hvor jeg kan slappe av, tenke på meg selv og gjøre noe annerledes med livet mitt enn skole. Hva er vitsen med å starte på en utdanning når man er så usikker på hva man vil? Tid, energi og penger blir bare sløst bort på tull.

Hva er ditt drømmeyrke? 

 

– Ann Helen


 Følg Adalsjenta på Facebook

4 kommentarer
    1. Det skal ikke være lett å velge i dag, ettersom så mange muligheter det finnes i Norge 🙂 Jeg er faktisk ikke helt sikker enda, faktisk. Men, tenker noe innenfor ernæring 🙂

    2. kjenner meg så godt igjen, hadde samme problemet selv. Det er virkelig ikke enkelt å vite hva man skal bli når man er 16år gammel 🙂 men du får ha lykke til, så håper jeg du finner ut av det etterhvert 🙂

    3. Folkehøyskole anbefales på det sterkeste!! Et friår hvor du bare jobber kan fort bli ekstremt kjedelig og ensomt. På folkehøyskole får du minner (og kanskje også venner) for livet og ikke minst så lærer du så sykt mye om deg selv som person!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg