JULEN FOR MEG

Det er kvelden før kvelden, og jeg eier absolutt ingen julestemning. Det handler ikke om at snøen ikke daler ned eller at det ikke er nok pakker til meg under treet. Jeg har jo nevnt for dere tidligere at jeg ikke har gjort noe annet enn å grue meg til jul, og nå er det like før. Jeg for vondt i hjertet bare av tanken. På julaften for et år tilbake regnet jeg med de samme tradisjonene jeg da hadde ville være med denne julen også. Slik ble det ikke og det føles nesten som å få et slag i trynet, bokstavelig talt. Her sitter jeg nå med en følelse av skuffelse og sinne.

Jeg er fullt klar over at det er folk der ute som har det verre enn oss. Mennesker som opplever vold og krig, som ikke har mat på bordet og tak over hodet. Men selv om vi er et av verdens rikeste land, har vi også lov å ha det vondt. Det sitter mennesker der ute som ikke ønsker å leve lenger fordi foreldrene er voldelige, drikker og oppfører seg upassende mot sine egne barn. Barn og ungdom opplever seksuelt overgrep og misbrukt i sine egne hjem. Det er ikke en selvfølge at vi i Norge skal ha det bra, til tross for at våres land er bedre land å bo i økonomisk sett. For land som opplever fattigdom og krig virker nok Norge som et bedre land å bo i, men vi kan ha det vondt vi også.

Det er mye jeg ikke har lagt frem her på bloggen enda, og det er mer som står bak dette innlegget. Julen er vanskelig for meg uansett hva andre måtte mene, og det er virkelig ikke slik jeg ville det skulle ende. Jeg føler meg rett og slett sviktet og ikke minst såret, og det er nettopp derfor jeg får en klump i magen når julen nærmer seg. Når det å være ærlig og fremstå med en så viktig sak, skal snu hele familielivet er vondt. Jeg hadde virkelig aldri trodd det ville skje..

Skyldfølelsen er stor, og jeg skulle gjerne ønske at alt var annerledes. Men når det kommer til et stykke har jeg absolutt ingen grunn til å føle dette. For det er ikke jeg som ødelagte noen andres liv. Det er ikke jeg som ba om å bli anmeldt. Det var denne personen sitt valg og må derfra ta konsekvensene.

Uansett skal jeg og pappa med hundene kose alene bare oss fire for første gang på julaften, og det får bare bli som det blir. Det blir annerledes i forhold til hva vi begge to er vandt til. Vi skal så klart gjøre det beste ut av det

 

– Ann Helen


Følg Adalsjenta på Facebook

12 kommentarer
    1. Klarer ikke helt og forstå hva du egentlig ønsker å oppnå med innlegget. Hvis du har så dårlige føleser/opplevelser om jula, men ikke skriver nøyaktig om hva, hvorfor skrive i det hele tatt om det? Hva oppnår du egentlig med dette? Spurt denne typ spørsmål til andre lignende innlegg og det er ikke frekt ment..men lurer bare på hva tanken bak er. Er det klikk du er ute etter?

    2. Lise: Kan like gjerne avkrefte dette med klikk først som sist. Hadde det vært min interesse hadde jeg satt i gang andre tiltak for å tiltrekke lesere. Livet mitt har på mange måter vært en berg og dalbane, og jeg veit det er flere som kjenner seg igjen det jeg skriver. Det er flere der ute i samme situasjon, og det å vite at man ikke er alene om det veit jeg med meg selv føles bra. Formålet da jeg opprettet denne bloggen for noen år siden var å skrive for min egen del. Det å kunne ha et sted å skrive ned sine tanker og følelser et sted som dette er en lettelse for min del. Men så er det slik at alt er ikke så lett å skrive om, og alt bør man heller ikke dele. Om dette er et problem for deg, så er det bare å krysse igjen siden. Håper hvert fall at du fikk svar på spørsmålet ditt. Ønsker deg en riktig god jul og et godt nyttår! 🙂

    3. Da er det helt greit😊 prøv å ha en så bra jul så mulig, kos deg masse! Beklager hvis det ble tatt feil opp.

    4. Dette innlegget var veldig likt mammatilmichelle sitt, nesten copypaste.. men god jul, gjør det beste ut av situasjonen og kos deg med pappan din og hundene 🙂

    5. Emilie: Kan ikke helt forstå hvordan du kan si at dette er copypaste. Meg og Anna sliter nok på helt to ulike områder, jeg med mitt og hun med sitt. Vi alle er forskjellige og sliter med hvert vårt. Allikevel er det alltid noen som sier at det er kopi fordi flere sliter i samme periode, noe jeg tenker blir for dumt. Det eneste meg og Anna har til felles er hver våres anmeldelse på to ulike mennesker. Ingen setninger i dette innlegg er hentet fra hennes blogg, naturlig nok. Julen var sårbar for meg i fjor, men enda mer i år og slik blir det nok ved årene fremover også. Dette innlegget ble skrevet for å få ut litt tanker som sprengte seg inn i hjernen min nå, og jeg skulle mer enn gjerne ønske at jeg kunne brette frem med mere for jeg veit det er flere som kjenner seg igjen i hva jeg skriver.
      Tusen takk! God jul til deg også 🙂 Det skal vi, håper du får en fin julefeiring også!

    6. Vet akkurat hvordan du føler det! Denne jula blir helt elendig for meg, foreldrene mine er full og jeg må til besteforeldrene for å feire jul.

    7. Daniel: Kjære deg, jeg håper du har det bra! Jula skal være en fin tid, men dessverre er det flere som er i samme situasjon som deg.. De er voksne mennesker som skal ta vare på seg, selv, så du skal på ingen måte føle skyld i dette om du gjør det. Flott at du har noen å feire med i det minste, det er jeg evig glad for! Håper du får en fin julefeiring med dine besteforeldre 🙂 Varme tanker <3

    8. Vil du skal vite at jeg føler virkelig med deg , og er en person som gråter over alle som uskyldig blir påført vonde og traumatiske opplevelser . Jeg ville ikke ikke være en del av dette , og i stedet ble kristen ! Har aldri drukket alkohol , vært på fest , eller hatt sansen for et utsvevende liv ! Mie fars foreldre og slektninger , tiltalte meg mer , med sine kristne liv . Du skal vite at jeg bryr meg pm deg Lars Vassli

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg