DETTE BØR DU HA TIL SKOLESTART

Litt under 2 uker igjen til skolestart for min del, og tenkte det kunne være kjekt med en innlegg om hva man faktisk bør ha til skolestart. Jeg har satt som fokus videregående, da jeg går der selv. Men det meste er likt for ungdomsskolen og videreutdannelser også. Det er jo veldig individuelt hva man ønsker av skoleutstyrt og slikt i tillegg.


På videregående får man ofte mange og litt tyngre bøker. Lekser er også en del av hverdagen, og det kan bli tungt å ha alle bøkene i en veske i lengden. Derfor anbefaler jeg ordentlig god ryggsekk som gir god støtte for rygg og skuldre. Selv hadde jeg skolesekk hele vg1, men når halve året på vg2 hadde gått, fikk jeg for meg at jeg ville gå med veske. Helt ærlig er jeg veldig usikker på hva jeg skal bruke til skolestart. Jeg tenker at en god sekk er nok det beste, men samtidig er jeg blitt så avhengig av å gå med veske. Mest sannsynlig lander jeg nok på skolesekken jeg fikk på vg1.



Alt som kommer ut av læreren sin munn er gull å skrive ned for senere anledninger. På de fleste videregående skoler får man utdelt en skolepc, som man oftest bruker for å notere. Dette er veldig smak og behag, og man velger helt selv hva man vil bruke til å notere. Men jeg syns datamaskin absolutt er veldig praktisk med tanke på hvor lettvint det er å finne tilbake i dokumenter. Dessuten blir jeg utrolig sliten i hånda etter å ha skrevet en stund for hånd, og da blir det lite effektivt når man skal skrive ned mye.

Men så klart, å notere i en bok er heller ikke dumt, om man klarer å lage et ordentlig system i det. Ellers trenger man alltids en pennal til tross for at man bruker pc. Plutselig er det oppgaver eller andre sitasjoner hvor du må skrive for hånd. Det er veldig kjedelig å alltid måtte spørre noen i klassen om å låne blyant eller en penn. Jeg anbefaler også å ha en postmappe, hvor alt av viktige papirer legges. På vg2 fikk jeg også stor bruk for en ringperm, og det er det flere linjer som har nytte av. Ikke glem bokbind, for å beskytte lærebøkene.



En almanakk kan være utrolig kjekt å ha. Her kan du skrive ned alle avtaler, viktige datoer, prøver og innleveringer og andre viktige ting. Har en almanakk nå, men har veldig lyst til å investere i en personlig almanakk. Det er så mange fine, og det beste er at man lager den slik man selv ønsker.


Å kjøpe mat på skolen kan bli dyrt i lengden, derfor anbefaler jeg at du har en matboks og drikkeflaske. Jeg skjønner det kan være kjedelig å ha med seg tørre brødskriver med svett ost på, på skolen.  Lag deg heller en ordentlig god lunsj, f.eks. salat, pannekaker, pai eller bare middagsrestene fra forrige dag. Jeg er overhode ikke flink på det selv, var det kun den perioden jeg bodde for meg selv i Ål. Satser på å bli flinkere dette skoleåret. Bildet over er hentet her. Her finner du mange kule matbokser! (Ikke sponset)


Man veit aldri hvor lange skoledagene kan bli. Jeg har alltid med meg litt pleieprodukter, paracet, hårstikker osv. Det er utrolig kjekt, men så klart smak og behag på hva man ønsker å ha med i sekken/veska si.

 

– Ann Helen

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg