SPIS LUNSJEN DIN PÅ DASSLOKKET, VÆR SÅ SNILL..

I dag skal jeg ta opp et veldig uvanlig tema når det kommer til min blogg. Jeg har verken unger, og kommer ikke til å få det på en del år. Men allikevel er dette er tema jeg har sterke meninger om.

Hvert år kommer det oppslag i media hvor mødre som ammer, bli bedt om å ta med barnet sitt på toalettet istedenfor å gi maten ved bordet på restauranter og caféer. For kun et par dager tilbake leste jeg en artikkel om en dame som valgte å gå inn i restauranten for å gi sin 7 uker gamle sønn mat, istedenfor ute i den sure vinden. Her ble hun bortvist og bedt om å gå inn på toalettet. Du kan lese artikkelen her.

Jeg syns dette er helt på trynet, og kjenner jeg blir så provosert. Ammedebatten legges ikke automatisk ned, når en servitør bortviser slike mennesker for å skåne andre som føler det på samme måte. Jeg blir mildt sagt sjokkert, det er ikke slik det skal være!

Kjære dere som synes et par pupper er så utrolig støtende. Vi kvinner er utstyrt med pupper for en enkel årsak, nemlig for å gi våre barn mat. Sånn jeg ser det, er det ikke noe seksuelt ved pupper. For meg vil det alltid være normalt å se noen gi barnet sitt mat fra sine bryster. Jeg ser det stadig vekk, og det er like naturlig for meg hver gang.

Vi lever i en verden hvor nye ting er utviklet, og det finnes alternativer for amming. Men jeg kan ikke akkurat se for meg at ammende mødre velger å ta med seg morsmelkerstatning når de skal på tur? Bare for å skåne mennesker som ikke tåler å se et par pupper? Det blir overhode ikke riktig. Jeg hadde hvert fall aldri gjort det!

Opplever jeg noen gang dette den gangen jeg eventuelt får barn og ammer i offentligheten. Da skal denne personen vær så god få høre. Da tenner mine plugger hvert fall! Amming er overhode ikke seksuelt, på ingen måte. Jeg kunne virkelig ikke brydd meg om noen hadde blandet seg inn om jeg hadde ammet mitt sultne barn. Har man et problem med å se et par pupper, da bør man virkelig holde seg hjemme og oppsøke hjelp isteden, mener jeg.

Om bayer skal spise sin mat på toalettet, kan det ikke være noe problem at mennesker med slike meninger skal spise maten sin på toalettet også. Dasslokket kan også brukes som bord, eller hva?

Alle mødre og damer som er redde for å amme i offentligheten. Dere burde ikke ofte en eneste tanke om hva trangsynte fisefine folk mener du bør la barnet sitt på mat. Det er ingen som kan bestemme hvor dere skal amme, enkelt og greit!

 

– Ann Helen

6 kommentarer
    1. Eieren av resatauranten har full rett til å bortvise deg. Bryr meg ikke noe om å se et par pupper selv, men dersom restauranten ikke ønsker det i sine lokaler er det opp til de. Hvis du syntes det er så naturlig, og ikke seksuelt, hvorfor legger du ikke ut et bilde av dine pupper? (For å sette det i perspektiv)

    2. nei faen så ekkelt at en dame drar fram jura når andre prøver å sitte å ete, fytti hælvette æsj

    3. åÅ amme er like naturlig som man spiser mat. Helt ok å se en pupp, og ingenting er vel finere enn å se et barn få mat 🙂
      Bra skrevet. stå på!

    4. Du har helt rett, vi kvinner er utstyrt med pupper for å amme. Det burde heller bli en debatt om hvorfor pupper har blitt et sex symbol når de er bare lagd for å gi et barn mat. Jeg har selv en sønn og det var helt jævlig for meg å bli sett på som om jeg hadde gjort noe ulovlig når jeg bare gjorde det mest naturlige i verden. Var ikke en lett tid når jeg også i tillegg har sosial angst, men jeg kjempet og kjemper enda for at folk skal se på det som normalt igjen. Stå på! Syns det er så flott at du tar dette opp på bloggen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg