LETTKLEDDE BER OM Å BLI VOLDTATT

Jeg reagerte sterkt på et tema som kom frem på «God Morgen Norge» for en stund tilbake da jeg var på jobb. Det omhandlet at russ ble anbefalt å ha tights under russebuksa, for at dette skulle forhindre voldtekt. Det har skapt store reaksjoner og her snakket de ut om dette teamet.

Dette er det mye om i media, og diskuteres rundt på internett generelt, ikke bare når det gjelder russ men også oss andre mennesker.  Vi jenter kan ikke lenger gå med hva man vil, før folk mener at disse menneskene ber om å bli voldtekt.

Jeg blir så sykt provosert når jeg leser slikt. For om man går i en topp med kløft, ber man faktisk ikke om at noen skal komme å knulle seg. Hva feiler det folk egentlig? Når ble det slik at andre skal bestemme hvordan du skal gå kledd? Når ble det ulovlig å gå med bikini på stranda? Det er respektløst. Jeg som selv er jente liker å pynte meg med fine topper og jeg legger jo merke til at om jeg har på meg en topp med litt kløft, så er blikkene der. Ikke på meg, men på min kropp. Utseende har tydeligvis ikke noe å si for disse gutta, men kroppen og det blir så feil. Om vi kler oss litt lettkledde, betyr ikke det ja til sex..

Det finnes jo også flere type voldtekter. En ting er russetiden, men det kan være voksne mot voksne, eller barn mot barn. Man hører også om voksne som forgriper seg på barn og ungdom, til og med foreldre som gjør det mot barna sine. Jeg mener at samme hvor mye lettkledd denne jenta går, så betyr faktisk ikke det at far i hus kan ta seg sin frihet til å voldta henne. Han skal være den voksne og ta ansvar. Og gjør han ikke det, er det mildt sagt noe galt med personen dessverre. Voldtekt kan skje andre veien også. Jenter og damer kan faktisk også voldta det motsatte kjønn. Og uansett hvem som gjør det og hvordan det foregår, syns jeg det er forferdelig. Det skal ikke skje..

Vi alle mennesker er forskjellige, og vi skal ha retten til å kle oss akkurat som vi vil, alle sammen. Det er faktisk overgriperen som har skylden i dette. Synd å si det, men har overgriperen bestemt seg, gjør han det uansett hva samme hvordan man går kledd. Istedenfor å tenke på hva andre mener angående hvordan man går kledd, så anbefaler dere alle om å aldri gå alene om dere er ute på byen eller andre steder. Gå alltid sammen med noen. Dette tror jeg kan forhindre voldtekt!

 

– Ann Helen

12 kommentarer
    1. Altså det handler om å ta forholdsregler… Politiet kan anbefale jenter å kle seg fornuftig, de kan ikke be gutter slutte å voldta jenter.. Det er lettere å bare være oppmerksom. Ikke kle deg slik at det blir lettere for en potensiell voldtektsmann å voldta deg.

    2. Det blir som å nekte å bruke bilbelte fordi det ikke er du som sitter bak rattet. Det handler om at du kan bruke belte/ordentlige klær for å forhindre skade.

    3. Man ber ikkje om å bli voldtatt om man så går naken, men det seier seg sjølv at det er enklare for ein potensiell voldtektsmann å voldta dersom jenta er lettkledd. Og jo, man bør bruke tights under russebukse – helst stilongs! For det første er ikkje russebukser noko gode å gå med, og for det andre er det som regel minusgrader på kveld/natt.
      Til russen: kle på deg godt med klær under russekleda, så får du ei mykje kjekkare russetid enn om du skulle stått og fryst livet av deg! 🙂

    4. Så utrulig enig me dæ! Hadde innlegg av samme tema for ikke så længe sia å e så gla førr at der e fleir som e enig! Gutta kan styr sæ for faen! Det e jo heilt feil at vi ska kunne gjøm oss bak at vi blir kåt kafan e greia liksom…. E så sant det du skriv!

    5. dud, sorry å måtta sei d, men d e faktisk INGEN som VIL bli voldtatt. Folk må få ha rett til å kle seg sånn som di føler seg bra i. jesus.

    6. Lisa: Tror du bør lese innlegget før du kommenterer, for det står ingen steder i innlegget at jeg mener at noen ønsker å bli voldtatt. Jeg mener at folk skal få kle seg og være akkurat som man vil, utenat man skal bli voldtatt.

      Ha en fin kveld! 🙂

    7. Enig med deg! De som kommenterer over at man kan kle seg annerledes for å hindre voldtekt er jeg ikke enig i. Man må da kunne gå med det man vil, man kan ikke gå rundt og tenkte på “blir jeg voldatt idag om jeg ikke har på meg mer klær?” Det blir for dumt assa

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg