DET ER TABU Å HA PSYKISKE LIDELSER..

Jeg har fått et inntrykk av at det å være slite med forskjellige ting eller være psykisk syk er tabu i samfunnet. Jeg så på et program i kveld på NRK som handlet om hvor stort press det er i samfunnet, hvor mange som faktisk sliter med forskjellige ting og hvordan finne seg selv i forhold til at man sliter.

Vi har jo ulike type press, blant annet kroppspress, skolepress, drikkepress, presentasjonspress, ja rekka er lang. Presset kommer fra alle kanter, enten det er foreldre, lærere, venner eller faktisk ukjente. “Ta deg sammen!” er ikke aktuelt å si til en person i mitt hode. For det er faktisk ikke så lett når man først er kommet på bunnen. Jeg er nå i en alder av snart 18år, og har allerede opplevd mye godt, men også mye vondt fra jeg var ei lita tulle. Jeg opprettet bloggen min for 4år siden, i hovedsak fordi jeg hadde en vond periode i livet.. Disse 4årene har bydd på både oppturer og nedturer. Jeg har opplevd mye fantastisk, men dessverre har det oppstått ting som har gjort at livet mitt har blitt snudd litt på, i forhold til slik det egentlig var for noen år igjen der tilbake. Personer trenger ikke å si noe en gang, for jeg har et stort press på meg selv i tillegg. Det er ikke bare press som gjør at du kan slite, det kan til og med være folk som ødelegger deg totalt fysisk samtidig som det påvirker deg psykisk.

Jeg tror det er viktig at man er åpen om det man sliter. For at dette ikke skal skape fordommer i samfunnet. Å slite psykisk definerer ikke hvem du er som person uansett. Ja det du opplever og som har gjort at du sliter, er med deg hele livet, men hvordan du er som person har ikke noe med saken å gjøre. At du starter å psykolog betyr ikke at du er gal for det, det betyr at du er voksen nok til å se hva du sliter med og ønsker hjelp med det! 

Kjære flotte mennesker, enten du er jente eller gutt, dame eller mann. Snakk med noen. Ikke gjem problemene dine og lat som at alt er bra når det ikke er det. Snakk med en venn, familiemedlem, lærer, helsesøster eller en annen person du stoler på. Skriv anonymt på nettet til noen, bare få det ut! Jeg ønsker dere alle sammen godt, og det er på ingen måte tabu å være psykisk syk eller ha det vondt. En dag blir det bedre, en dag. Jeg har troen, og det må du også ha!

 

 

– Ann Helen

4 kommentarer
    1. Ja, jeg føler også det. Flere må være mer åpne om problemet sitt, for de er nok ikke de enneste. finnes mange dere ut som lever med en skjult sykdom. så også den programmet, veldig bra. sliter du noe? ønsker deg en fin kveld videre du, skjønneste <3 klem fra meg.

    2. Dessverre er det mange som sliter ja. Jeg er helt enig med deg i hva du skriver :).
      Det var utrolig bra skrevet btw.
      Håper du får en flott dag 😀

    3. helt enig med det en har press på seg uansett hvor en befinner seg hva en gjør om dagene det er veldig slitsomt å mange ser på det som har psykiske problemer som (problem barn eller har mange fordommer grunnen til at jeg skriver nettopp det er for at jeg opplevde det første året på vidergående , men når det er så mye press rundt om å en konstant strever etter å bli bedre blir en sliten både psykisk å fysisk, veldig bra innlegg Ann helen ! ha en fin helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg