15 TING JEG SKULLE ØNSKE JEG VISSTE TIDLIGERE

Nå har jeg skrevet ned 15 punkter som jeg skulle ønske jeg visste for flere år tilbake. Håper dette kan hjelpe andre, å lære av mine feil..

Livet kan plutselig snu
Man veit aldri hva morgendagen bringer, så våg å være litt spontan. Vi mennesker er veldig flinke til å planlegge mange år frem i tid, men det er egentlig ingen vits. Ta heller måned for måned, eller kvartal for kvartal. Lev her og nå og ikke i fremtiden.

Ikke ødelegg deg selv, mens du prøver å fikse noen andre.
Hvis du har en ustabil venn som du prøver hjelpe, ikke la han eller hun prøve å ødelegge deg samtidig.

Det er lov å be om hjelp
Selv har jeg alltid holdt ting for meg selv, jeg har ikke ville snakket med noen om ting eller få hjelp. Det er først nå jeg begynner å fortelle andre ting, om det er noe som plager meg.

Tiden legger alle sår
Det tar litt tid, men til slutt vil tiden legge NESTEN alle sår.

Ikke tilgi deg selv å bli brukt
Denne har jeg opplevd et par ganger dessverre, veldig vondt følelse..

Ta en sjanse
Hvis det er noe du drømmer eller brenner for. Er det noe du angrer på du ikke gjorde da du hadde muligheten. Gjør det! Du vil oftere angre på noe du ikke gjorde enn at du gjennomførte det.

La fortid, forbli fortid
Denne har jeg syns vært vanskelig lenge. Jeg har fått høre ord og ting som man aldri glemmer dessverre og det er vanskelig å komme seg videre. Men det er egentlig det smarteste å bare la ting gå videre, og prøve å glemme og ikke rippe opp i gamle ting.  

Ikke bruk for brun foundation
Da jeg gikk i 6.klasse og startet med sminke prøvde mange rundt meg å fortelle hvor stygt det var. Ingen syns skilla mi var fin, og jeg hørte ikke på noen før noen angående dette, før noen år senere når jeg innså hvor stygt det var..

Ikke heng venner som trekker deg ned
Denne var jeg veldig usikker på om jeg skulle ta med eller ikke, for dette skjønte jeg egentlig ganske fort i livet at ikke var lurt. Vennene mine hang og henger fortsatt med folk som jeg merker overhode ikke er interessert i å ha noe kontakt med meg og som gjør mye dumme ting jeg ikke trives rundt.

Det blir bedre
Ja det er grusomt hvis noen svikter deg eller noen du er veldig glad i, går ifra deg. Selv om du føler verdens skal gå sammen, fordi alt går imot deg så blir alt bedre. Kanskje alt er vondt nå, men alt ordner seg til slutt!

Gå med klærene du vil
Mange er veldig usikker på om dem tør å ha siden egen klesstil eller ikke, eller om man må følge trenden. Selv har jeg vært redd for å gå med det jeg vil en gang i tida, men jeg har valgt å gå med klærne jeg vil og føler meg komfortabel i, og folk godtar meg for akkurat den jeg er.

Det er lov å si nei
Dette er noe av det viktigste jeg har lært i livet. Ikke la noen presse deg til noe du ikke vil!

Andres meninger definerer ikke hvem du er
Med det så mener jeg at om noen kaller deg noe stygt eller negativt, ikke la det påvirke deg. Ja det er vanskelig å la være å bry seg om det, men prøv så godt du kan hvertfall. Hva andre mener og sier om deg, er ikke fasiten på deg som menneske.

Man kommer i mål til slutt
Ja jeg er 17, men jeg har hatt mine oppturer og nedturer gjennom livet. Men en ting er sikkert, med den staheten jeg har, så har jeg alltid kommet i mål. Jeg ble kvitt barnevernet, mennesker jeg ikke ønsker å ha i livet mitt, jeg har fullført 11 skoleår, og venter nå på å komme i mål med utdanningen min. Man klarer alt det man vil klare!

Lær deg å være komfortabel i ditt eget selskap
Dette skulle jeg ønske noen fortalte meg før jeg flytta til Ål. At jeg faktisk fikk sjansen til å trene på å være litt alene, selv om jeg visste at jeg hadde folk rundt meg. Jeg hater å være alene, og jeg hater det fortsatt. Skulle ønske noen fortalte meg før hvor utrolig kjedelig og trist det er..

 

 

– Ann Helen

 

7 kommentarer

Siste innlegg