LA FORTID, FORBLI FORTID

Noe mange sliter med er å la fortid forbli fortid, både i problemer og fremtidsplaner. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg også har syns dette har vært vanskelig tidlige. Jeg har gjort det før, og jeg gjør det fortsatt. Tidligere var jeg veldig sånn som rippet opp i ting hvis den samme situasjonen skjedde flere ganger. Og det er kanskje ikke så veldig rart? Hvis noen sier noe sårende til deg, ber om unnskyldning og etter en stund skjer det samme igjen. Selvfølgelig syns alle det er veldig dumt, og det er så klart veldig vanskelig å legge bak seg noe som skjer gjentatte ganger.

Det er veldig viktig at dersom man har problemer med fortiden er det viktig å ikke la den påvirke fremtiden på en negativ måte. Det dummeste man gjør er å ta opp tidligere problemer til familie, venner eller kjæreste. Det skaper bare mer problemer enn det egentlig er verdt. Mange syns dette er slitsomt og går lei, kanskje dette forårsaker uvennskap mellom dere også. Jeg skjønner at du sier: “Du lærer aldri!” eller “Dette har vi snakket om før”, for man blir jo lei når en person aldri lærer, men husk at personen kan bli lei av all gjentagelsen av fortiden..

Jeg skjønner at du tar opp problemet om det skjer igjen. Vi mennesker gjør det, og det blir en dum vanesak. Vi går til “forsvarsangrep” og når personen aldri lærer er det ikke noe rart man tar opp samme  problemet for å minne den andre på at du faktisk ikke har lært. Men vær saklig, for all del. Ikke ta opp andre problemer som ikke har med saken å gjøre.

Vi gjør alle feil, det er derfor det kalles feil, og fordelen med feil er at vi kan lære av dem. Ja man må oppleve en del ganger før man faktisk lærer. Problemet er å ikke la det svekke selvtilliten og den du er, ta heller lærdommen av det! Vi alle kan ta haugevis av feil her i livet blant venner, familie eller om man er i et forhold. Viktigste er at man snakker ordentlig om det, og ordner opp en gang for alle. Ikke lat som ingenting har skjedd, da kommer det en tid hvor problemet er blitt så sort at det er veldig vanskelig å ordne opp i det. Når problemet er løst, la det ligge. La fortiden være fortiden, og kom deg videre i livet!

Jeg kan ta et eksempel for dere. Si bestevennen din stjeler noe fra deg. Du finner ut dette selv, og du og bestevennen din snakker om det og ordner opp. Ikke ripp opp i denne saken igjen, da virker det som du ikke har tilgitt h*n, og da er problemet større enn det allerede var. Jeg skjønner det er vanskelig, men la fortiden være.

Jeg håper dere har skjønt poenget, hvis ikke skal jeg få det frem en gang til.. La fortid, forbli fortid! Tar du med deg dette videre vil  dette bare gjøre alle saker mye verre. Det er lett og tilgi, og vanskelig å glemme. Man må ikke alltid glemme noe, for noen ting bør man være obs på at kan skje igjen. Men husk: Ikke ta opp en gammel problem i en ny sak!

 

 

 

– Ann Helen

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg