JEG ER MOBBEOFFERET, JEG VAR PROBLEMET!

Jeg hadde mange fine år i barnehagen før jeg startet på skolen. Jeg hadde mange å leke med og være sammen med. Men så startet det hele..

Jeg var en lykkelig liten 6åring og gledet meg enormt til å starte på skolen. Gleden varte ikke lenge. Det startet med at jeg ble gjort narr av, ertet og plaget. Jeg ble utestengt, snakket stygt opp, sparket og slått. Jeg klarer ikke å beskrive alle situasjonene, for jeg har prøvd å legge mest mulig bak meg, noe som egentlig er dumt. Jeg husker gutta tvang meg til ting og jentene skremte meg så mye at da jeg gikk hjem fra skolen, tisset jeg på meg HVER dag i flere år. Du kan tro pappa ble lei av å vaske den våte dressen min på vinter`n hver dag?! Men sånn er det, som 6åring på skolen, når de som burde vært forbilder skremmer deg i stede. Jeg var liten og redd!

Når det startet nye elever i klassen, som jeg tenkte å ta imot med åpne armer fordi han eller hun ikke kjente noen, baksnakket de andre i klassen meg til han/henne, og dermed mista jeg den sjansen til å få noen å leke med. Gjennom alle de 10årene jeg ble mobbet var det alltid noen som hadde noe stygt og si om meg, alltid noen som skulle plage meg på en eller annen måte og mobbe meg. Jeg ble kalt stygg, feit, og alle mulige rim og regler dem fant på om meg. Jeg ble kalt stygge og nedverdigende ting, som ikke er barn fortjener å høre. Dette ble aldri gjort noe med.

I 8. klasse fikk jeg et tilbud om å bytte til Honerud gård/Ullerål. Et tilbud hvor jeg takket høyest nei til. Ikke fordi skolen var verre, men fordi jeg ville ikke la medelevene på skolen mobbe meg ut av klassen. I ettertid veit jeg en mye større grunn til at skolen ville jeg skulle bytte over dit. Jeg var problemet. De taklet ikke ha meg på skolen og ønsket at jeg skulle slutte. Jeg kan med hånden på hjertet si at mobbingen gjorde noe med meg og oppførselen min, men det var fordi jeg ble aldri hørt og ingen tok noen gang tak i problemene på denne skolen. Så ja, selv om jeg kunne være litt pøbel og ikke høre på hva alle sa til enhver tid, var dette på grunn av mobberne. Lærerne ble faktisk sinte for at jeg møtte opp på Hallingby skole første skoledag på ungdomsskolen, skolen jeg allerede hadde møtt opp til i 7år. Mobbingen på skolen visste de voksne om, men de satt ikke i gang et enste tiltak for at ting skulle bli bedre. Ikke så rart at de ikke ville gjøre noe med mobbingen, med en jente de egentlig ikke liker.

Første året på videregående var en blandet år. I flere år hadde jeg vært venn med folk fra andre skoler, og heldigvis kom jeg i klasse og pararell-klasse med noen av dem. Men her var det også mobbing fra de andre medelevene. Jeg følte de i klassen og på skolen baksnakket meg, lo av meg, stengte meg ute og rett og slett ikke likte meg. Her ble det heller ikke satt i gang noen tiltak for at skolen skulle bli bedre. Jeg følte heller ikke lærerne likte meg her. Heldigvis var skoleåret bedre enn de andre årene, for her hadde jeg hvertfall noen å være med.

Nå går jeg 2. klasse på Ål videregående skole. Jeg la meg helt lavt og håpet på en ny sjanse. Sjansen fikk jeg ikke, og etter noen uker var det i full gang med at andre dømte meg. 2-3 uker på skolen og jeg blir allerede dømt, folk snakker om meg, og de ler og gjør narr av meg?! Vi går helsefagarbeider og skal alle jobbe med forskjellige type mennesker. Selv er vi forskjellige og vi må akseptere alle mennesker for dem som dem er. Men med en slikt syn på mennesker, tror jeg ikke alle vil kunne jobbe med mennesker dessverre. Jeg skriver ikke dette innlegget for å klandre de i klassen min, jeg ønsker ingen vondt. Jeg ønsker å gi folk en sjanse, hvis ikke en ny en også! Jeg vil bare at andre skal forstå at det ikke er greit å mobbe! Selv hvordan du sliter eller hvor mye du sliter, er det ingen utvei å mobbe andre.

Jeg sliter en del om dagen, det må ha flyttet vekk hjemmefra og alt jeg har der. Jeg savner alt og alle! Og selv om jeg vil hjem og ikke ønsker å gå på Ål videregående skole, vil jeg bare skryte litt av skolen og lærerne. Ved hjelp av anonyme spørreundersøkelser i klassen og andre som har sagt ifra, skjedde ting ganske fort i forhold til mobbingen. Da de fant ut hvordan medelevene behandlet meg, skjedde ting overraskende fort. Jeg er ikke vandt med det, jeg er ikke vandt med at mobbing blir tatt tak i og hvordan de gjør det. På Ål videregående skole skjedde dette på et par dager. De oppdaget mobbingen kjapt og gjorde noe med det uten at jeg hadde sagt ifra, fordi det var såpass alvorlig. De er strenge når det gjelder mobbing, og vil ha en mobbefri skole. Tiltak blir satt i gang raskt og igjen: jeg ble overrasket! Hadde det vært sånn på de andre skolene jeg har gått på, ville jeg kanskje sluppet all den mobbingen. Alle skolen bør ta mobbing på alvor, og ta tak i det med en gang det oppstår! Jeg trodde lenge at jeg var problemet på skolen, men nå har jeg virkelig skjønt at det var ikke jeg som var problemet, det var mobberne.

Skolehverdagen min på Ål er bedre enn den var, og jeg liker i hovedsak klassen godt. De er en fin og sammen-spleiset, og jeg skulle ønske jeg var en del av dem. Det har blitt bedre enn det var, og jeg satser på at det blir enda bedre her etter hvert.

I dag er jeg stolt over meg selv, og det jeg har fått til. Opplevelser i livet er med på å forme deg til den du er i dag. Mobbingen har aldri knekt meg, men så klart gitt meg litt dårlig selvtillit som jeg prøver å forbedre hver eneste dag. Til deg som blir mobbet: Ikke la det knekke deg. Stå på, en dag blir det bedre!

 

 

 

– Ann Helen

24 kommentarer
    1. Uff så trist å lese. Det er leit at folk mobber enda, enten det er pga vekt, at man er sjenert eller ikke bruker Michael Kors veske. Nå er det lenge siden jeg gikk på skolen, men husker godt at de som ble mobbet på min skole ble det av ulike grunner, En var sykelig tynn og folk trodde hun var anorektiker, en annen var for høy, noen ble mobbet for å ta for stor plass, for å være for pen, ha foreldre med mye penger osv. Jeg har også blitt mobbet flere ganger i livet, motatt trusler eller blitt trakkasert på nett og gjennom bloggen, men i dag tenker jeg bare at det er mobberne det er synd på. I dag er jeg selvsikker, jeg vet hva jeg står for, men jeg kan også være sårbar og felle en tåre hvis noen slenger ut at jeg er feit eller stygg. Men det er bare menneskelig. Godt at du ser på mobberne som problemet og ikke deg selv. Gå med hode hevet ford du er så mye bedre enn dem 🙂

    2. Det gjør meg så vondt, og lese om andre som har hatt det på så mange måter, som meg.
      Jeg kjenner meg så alt for godt igjen i mye av det du skriver her.
      Jeg er stolt av deg for at du har kjempet deg igjennom en hverdag ingen fortjener.
      Og at du ikke har gitt opp.
      Du burde være så stolt av deg selv for det.
      Stå på, vær sterk! <3

    3. Dette gjør vondt å lese , ingen , absolutt INGEN fortjener å bli mobbet. Forferdelig at skolene ikke gjorde noe.

    4. Hei Ann Helen!
      Veldig trist å høre hvordan du har hatt det! Men det da er det jo ekstra hyggelig at du er fornøyd med hvordan skolen vår takler mobbing!
      Jeg håper du får det enda bedre i klassen etterhvert for de – ihvertfall de jeg kjenner – er veldig hyggelige jenter! 🙂
      -En av dine medelever

    5. Så fælt å lese sånne saker. Jeg vil si, de som mobber, det er de som sliter. De bare tenker at å mobbe hjelper andre. Samtidig så var det godt å lese at du ikke ga opp. Det er mange som gir opp, så vær stolt av deg selv 🙂

    6. Stå på jente!!! Dette er heilt feil at har skjedd med deg og eg håper framtida bare blir bedre!!! Helsing ei jente som gjer alt ho kan imot mobbing!!!😁

    7. Jeg og ble mobbet I mange år men til slutt måtte jeg flytte! For mamma hadde utrolig mange møter med lærere og rektor og de ville ikke ta tak I det. Så til slutt sa hun at hun kom til å ta meg ut av skole å da sa rektor: men det kan du ikke! Så sa mamma: haha kan jeg ikke? Vent å se du! Så fikk flytte til pappaen min. Å mobbingen stoppet. Men har slitt med dårlig selvtillit og føler at jeg ikke er verdt noe. Å dette sitter igjen selv om dette er nesten 15 år siden! Har oppnådd masse I voksen alder, men alltid er det en stemme inni meg som sier at jeg ikke kan noe som helst og at jeg er verdiløs. Så mange sliter med dette hele livet sitt. Å det er trist! Man blir jo påført dette av andre! Stå på. Syns du er tøff som forteller historien din! Det er så mange som tar livet sitt pga mobbing å det er et alvorlig problem I Norge. Så den ene kommentaren over her ang oppmerksomhet, den som skreiv den er totalt uvitende og ignorant og er garantert en mobbetype! Jeg tenker ang men blogg at om min historie kan hjelpe 1 person, da har jeg oppnådd det jeg ønsker. Å hjelpe andre som er I samme situasjon. Stå på!

    8. Dette er ett mye vanligere problem enn det folk vil innrømme. Stå på! Jeg håper ting vil løse seg for deg. Selv har jeg vært i samme situasjon selv. Heier på deg!

    9. Åherregud, jeg tror hjerte mitt nettopp falt på bakken å knuste. Dette er jo bare helt sykt. og ikke minst utrolig at du faktisk er her fortsatt. Jeg ville sikkert gitt opp for lengst. Jeg er kjempe stolt av deg! Håper virkelig at du ikke gir opp, fordi du er en kjempe fin jente, å jeg håper du ser det like godt om meg en dag! Du er virkelig en å se opp til om du tror det eller ei. Du har en kjempe fin blogg og et hjerte laget av gull! Jeg ønsker deg alt godt videre og at alt order seg <3 Stå på!!

    10. Håper virkelig at du får det bedre med deg selv, skjønner hvor jævelig det er å bli mobba osv, syntes du er utrolig sterk ❤️

    11. Det er så vondt at så mange barn har det sånn på skolen. Men det er aldri mobbeofferet som er problemet, og du må heller ikke tenke på deg selv som problemet. Greit nok at adferden din kanskje ble et symptom på problemet, men det er aldri offeret som er problemet. Lærerene som ikke tok tak i mobbingen er et større problem. Jeg vet selv at det var lett å kjefte på meg med kanll rosa hanekam, overvektig med sex pistols t-skjorte på ungdomsskolen, men jeg syns fortsatt ikke det var rettferdig å bli sendt til rektor fordi di andre elevene kasta bananskall på meg og jeg nekta å rydde opp etter det. På akkurat samme måte er aldri mobbeofferet problemet. Aldri.
      Stå på videre, så er jeg sikker på at det bar blir bedre for deg fremover!

    12. Hei vakre menneske <3 jeg vet hva du snakker om jeg ble mobba igjennom hele min skole gang har også skrevet om det på bloggen som du har gjort. Jeg er utrolig imponert av deg som skriver dette, det er utrolig vanskelig å skrive om men det blir letter 🙂
      Jeg er en jente du snakke med om du vil det. Jeg er her og vil hjelpe deg. 🙂
      Lykke til videre 🙂

    13. Mobbeofre som fortsatt står opp idag, er sterke og viser at andre ikke greier å ødelegge dem.. Jeg har så UTROLIG stor respekt for dere! At dere deler derEs historie for å hjelpe andre til å ikke gi opp! Det gjør dere I mine øyne til helter og heltinner! Dere gir barn, ungdom og voksne styrke til å ikke gi opp når ting er vanskelig. Det å ha noen som forstår ens situasjon, uten å dømme..det betyr ALT! Spesielt for en som føler seg avvist, alene, ikke bra nok for denne forskrudde verden!
      Ikke nøl med å si ifra til de feige voksne hva dere går igjennom..dere har ikke gjort en dritt for å fortjene den behandlingen dere får!!!!!!!! Spark I bakken og si NOK ER NOK! INGEN fortjener å bli behandlet på den måten! Alle er like verdifulle og spesielle på hver sin måte! Jeg har ett tips: Finn noe dere kan bli sinnssykt god på, og slå I bordet med det! Så ser de som behandla deg som dritt en dag at fy fan du lot deg ikke stoppe og du har kommet MYE lengere enn de usle taperne!!!
      Tenk hvis alle skoler kunne hatt ett “antimobbe-team” som kunne hjelpe og støtte de som opplever mobbing! Tenk så mye bedre det hadde vert for dise menneskene! TRAGISK at ikke politikerne gjør nok for å få en stoppe for mobbing og trakassering som folk opplever hver eneste fuckings dag!

    14. At folk som går helsefagarbeider driver med mobbing er ekstremt oppsiktsvekkende, disse menneskene fortjener OVERHODE IKKE å være I helsebransjen! Hva ville fremtidige arbeidsgivere sagt hvis de fikk greie på hvordan de behandler deg? Da tror jeg jobben dem henger I en tynn tråd!!!Mennesker uten empati og kjærlighet har ikke en dritt å gjøre I helsesektoren!Tenk så mye sårbare mennesker de kommer til å møtes. .det er jo helt forkastelig og ikke minst farlig å ansette slike mennesker!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg