KJÆRE MEDTRAFIKANTER

For å få lappen på noen som helst kjøretøy er vi nødt for å gå igjennom teorikurs, kjøretimer og teoriprøve. Noen må til og med ha oppkjøring. Og samme hva vi må igjennom for å få et type førerkort, har vi alle en ting til felles. Vi er alle sammen er førere i trafikken og ferdes sammen.

Vi er førere på tohjulinger, firhjulinger og biler som hver dag fedres i trafikken. Noen er aktpågivende, varsom og hensynsfull. Men selv om vi alle har vært igjennom teoretisk og praktisk teori i trafikken, er det ikke alle som har skjønner hvordan man skal ferdes og ikke overholder reglene.

Noen tar sjanser i trafikken som fører til nesten ulykker hver dag. Selv kjører jeg moped, eller mer spesifikt sakt: scooter. Jeg har opplevd å blitt påkjørt ved et uhell og det skjer nesten igjen flere ganger daglig. Se for deg at jeg kjører med en bil bak meg, og med biler kjørende i motsatt retning. Bilen bak meg har skinnsykt dårlig tid og tar sjansen på å kjøre forbi, tross at det er noen meter til bilen i motsatt kjøreretning er på vei til å kjøre forbi meg. Veit du hva det ender med? At nesten de to bilene krasjer.. 

Fartsgrenser har heller ingen hørt om, for å kjøre i over 100 eller opptil over 200km/t er svært vanlig i en 80 eller 60 sone. Høy fart og uforsiktighet kan føre til dødsulykker!

Hvis alle kan stoppe opp i hverdagen og tenke seg om, være høflig, slippe andre fram og ikke bare tenke på seg selv kan man unngå dette! Og er du usikker på noen av trafikkreglene eller skiltene, ta deg en titt i lærerboka til ditt type kjøretøy.

 

 

– Ann Helen

2 kommentarer
    1. joda, er jo selfølgelig noen som setter alle i fare ved å kjøre for fort. De fleste jeg har møtt på, hvis de absolutt skal kjøre fort, gjør de det på tomme veier, der det er veldig lite trafikk, noe som jeg synes er bra. Det er jo selvfølgelig en god grunn til at det er fartsgrenser.
      jeg synes at scooter og moped er farlig i seg selv, fordi de er plombert og kan ikke kjøre i mer enn 45km/t (er jo selvfølgelig noen som fjerner plomberinga) noe som gjør at folk kjører forbi deg i hytt og pine for å slippe å ligge bak deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg