DET VÆRSTE JEG HAR HØRT!

Tidligere i dag leste jeg fleste steder at rester av Anders B. Breivik sin bombebil og andre ting han hadde meg seg 22. juli skal stilles ut i det nye informasjonssenteret i Oslo. Folk har så klart forskjellige meninger om det, og selv syns jeg dette er helt forferdelig. Jeg var med på minnemarkeringen på Vik og jeg syns det som skjedde denne dagen er forferdelig tragisk og svært trist. Jeg skjønner faktisk ikke at en mann hadde hjerte til å gjøre noe sånt, og det at han skal få denne oppmerksomheten som han ønsker gjør meg sint! Jeg tror vi fleste ønsker at han skal sitte der han sitter å bli glemt og ikke få den oppmerksomheten som han egentlig ønsker. På NRK i dag var det en mann som snakket om dette, og jeg skjønner godt at han blir fortvilet på grunn av dette! 

Jeg kan virkelig ikke fatte hva folk tenker med? Hvor blir av respekten? Så klart bør vi tenke på hva vi bør unngå i fremtiden, men dette er ikke rette måten å gjøre det på. Andre tiltak må til i stede. Gjerningsmannen bør glemmes og IKKE minnes. Og minne ofrene, har vi det vakre sted på Utøya til.

 

 

– Ann Helen

 

13 kommentarer
    1. Høyre vettu de mistet ingen.av sine umgdomspolitikere så da føler de ikke med AP… Men syntes de burde visst mer sympati for det om! Snakk.om respekt!

    2. Utstillingen er inndelt i flere atskilte rom og vil bestå av bilder, filmer, tekster og objekter som knytter seg direkte til angrepene eller bearbeidelsen av dem(VG). Hele poenget med utstillingen er å vise den nakne, usensurerte versjonen av hva som faktisk skjedde til ære for ofrene. Vi kan ikke glemme ABB. Vi kan ikke glemme hva som skjedde. Vi kan ikke glemme alle som mistet livet.

    3. Julie: Selvfølgelig kan vi ikke glemme han, men vi trenger ikke å gi han den oppmerksomheten han ønsker! Og nei vi kan ikke glemme alle som mistet livet, men der har vi den fine minnestedet “Lysningen” for å minne dem.

    4. Dette er rett og slett trist og frustrerende!
      Breivik har oppnådd det han ville, og enda mer om han får eget “museum”….

    5. Reagerer du like fælt på de x-antall museum o.l om 2.verdens krig? Ja, det er kanskje litt tidlig, men det må jo stilles ut før eller senere. Vi har alle rett på den informasjonen de sitter med om det som hendte.

    6. Ida: Så klart har vi rett på den informasjon de sitter med om det som hendte, men det er faktisk ikke alle som ønsker dette informasjonen. Og ja da kan man droppe å dra på “museumet”. Og ja det er nok litt tidlig dette her, men dette er jo hva han ønsket- få all denne oppmerksomheten!

    7. ABB drepte ikke uskyldige ungdommer for å rette oppmerksomhet mot seg selv. Han ville ha endringer i samfunnet. Hvordan er det da feil å informere alle som er interessert i hva som virkelig skjedde? Ser ikke logikken.

    8. Så lenge han ikke tar opp studieplass for en utenfor fengselet som vil studere, så why not. Han er jo et menneske på lik linje som oss andre. Han har og rett til skolegang. Selv om han aldri får bruk det, fordi han ikke slipper ut, så kan han vel holde på med hva han måtte ønske mens han sitter inne? Jeg forsvarer på ingen måte handlingene hans, men han har menneskerettigheter han også, dessverre. Hvis vi skulle ha gjort et unntak og nektet ABB å studere, hva er da i veien for å frata flere grusomme mennesker rettigheten til å studere? Det er jo da hele rettssystemet rakner. ABB ønsket jo forandringer i systemet. Jeg syns ikke vi burde gi han det. Jeg syns heller vi burde handle med Norges grunnprinsipper – behandle hat med kjærlighet.

    9. Julie: Og de som ble revet bort fikk ikke engang sjansen til å få en utdanning og da syns du det er riktig at han skal få studieplass. Jaja greit nok han har rett å dissa menneskerettighetene, men syns ikke det er rettferdig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg