TYKK ELLER TYNN?

Tykk eller tynn? Overvektig eller strandreke? Noen kilo for mye kroppen eller noen kilo for lite? Hva er egentlig best?

Mange tenker ikke før de snakker og ordene tykk eller tynn er like sårende å få høre. Mennesker takler ting på hver sin måte og det er ikke alle som takler å høre alt. Kanskje litt lurt å tenke på hva man sier før man åpner munnen sin og sier ting som: “Du er alt for tykk, slank deg!”,Spiser du fastfood og sjokolade som mat hver dag?”. Dere må tenke på at folk kan bli såret. Det blir akkurat som du sier til tynne mennesker: “Du er alt for tynn, legg på deg!”, “Får du ikke mat hjemme, det ser ut som du kommer til å knekke sammen snart!”

Før ble alltid de med litt ekstra på kroppen sett ned på, men nå er det plutselig omvendt. Nå blir plutselig de som tynne sett ned på. Både tykke og tynne mennesker blir sett ned på, hvorfor kan det ikke bare være en mellomting? Hvorfor kan ikke alle behandles på samme måte uansett kroppsstørrelse?

Verden fungerer nemlig ikke sånn at de tynne takler mer enn de tykke, eller omvendt. Det spørs helt fra menneske til menneske, og hvor sårbar eller sterk et menneske er. Dessuten kan vi skape spiseforstyrrelser ved å snakke såpass mye dritt om hverandre. Man forteller hverandre hvor stygge og hvor mye lite eller mye fett et annet menneske har på kroppen, det kan ødelegge et menneske veldig mye.

Kjære “kostholdseksperter”: Veit dere den egentlig grunnen til et menneske er som det er? Det kan faktisk ha sine årsaker. Det er ikke alltid latskapen som setter grenser. Man kan ha litt ekstra på kroppen selv om man har et sunt og variert kosthold og, er i fysisk aktivitet. Det kan faktisk ha noe mer arvelige gener å gjøre, i tillegg forbrenner noen mer enn andre. Det finnes til og med ulike medisiner som gjør at du går opp i vekt på grunn av bivirkninger.

Kroppsstørrelsen har ingenting å si på deg som person, det er faktisk personligheten som teller. Så selv om du er enig i sommerkroppen 2015 innlegget, betyr ikke det at du kan gå rundt å såre andre jenter/gutter for det, selv om de er tykkere eller tynnere enn deg.

 

– Ann Helen

8 kommentarer
    1. Jeg har hørt så mye dritt fra folk fra jeg var liten , nå er jeg 31 …og enda så kan jeg høre det om jeg ser for tynn ut . Det er ikke da sagt i noen positiv forstand og da jeg var liten ble jeg nærmest mobbet fordi jeg var den tynneste i klassen .
      Så ja dette med at folk har rakket ned på tynne har vist også forekommet lenge . Men nå er det nesten så mye fokus på at man ikke kan være trent eller slank og vise seg frem heller . Det er trist . Så bra du tar opp at det går begge veier . Når det er sagt skulle jeg virkelig ønske folk sluttet å bry seg så sykt mye om andres kropper og heller passe på at en har det bra i sin egen kropp og med seg selv 🙂 Ja er mye å si om dette temaet …flott skrevet forresten 🙂

    2. Det hadde vært fint om alle kunne respektere alle, men det er desverre ikke en slik verden vi lever i. Det vil alltid finnes noen som har noe stygt å si om enten det ene eller det andre. Jeg personlig er for en sunn kropp. Kroppsfasong har med gener å gjøre, og mye kan gjøres noe med. Det vil dog ikke si at det ene eller det andre er riktig eller galt. Jeg synes du er tøff!

    3. Jeg har opplevet begge deler jeg. Før hadde jeg en enorm forbrenning som gjorde at jeg var ekstremt tynn, så fikk jeg problem med lavt stoffskifte og la på meg 30 kilo på under et år. Ikke lett det med vekten. De som kommenterer på vekten vet som regel ikke hva de snakker om.

    4. Utrolig flott innlegg, Ann Helen! Jeg kan ikke si meg mer enig i det du skriver. Det er skremmende hvor stort kroppspresset har blitt og jeg tror dessverre ikke det kommer til å bli noe mindre med tiden. Motebransjen og andre sosiale medier har dannet et bilde av hvordan en damekropp “skal” se ut, og det er selvfølgelig skrekkelig slank og usunn. Selv trener jeg mye og har et sunt kosthold, men jeg er fortsatt ikke så tynn som samfunnet synes jeg skal være. Men hva gjør det? Jeg har en sunn kropp som jeg trives med, og i mine øyne er det finere å ha litt former enn å være helt rett. Nå snakker jeg IKKE om slanke kvinner som er født med en smal kroppsbygning, men jeg snakker om de anorektiske kvinnene som fronter motebransjens blader.
      Jeg synes alle skal være fornøyd med sin kropp uansett størrelse! Om de ønsker å ha en sunn eller usunn helse er opp til hver og èn, men det finnes ingen bestemt type “sommerkropp” i mine øyne.
      Kjære Ann Helen og alle andre kvinner og menn, stå på videre og vær fornøyd med kroppene deres! Ha en god sommer, nyt livet, spis iskrem og løp rundt i bikini/badeshorts så fort sola kommer 🙂

    5. Det er virkelig like sårende å få høre at man er for tynn som for tykk. Min samboer fikk en kommentar fra en sykepleier en gang “herlighet hvor tynn du er!” Han svarte kjapt tilbake “det er virkelig ikke du” Hehe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg