FØRSTE DAG MED GRUPPETERAPI

EN FØRSTE GANG FOR ALT.. 

Som dere veit hadde jeg min første time på gruppeterapi på tirsdag. Jeg kommer ikke til å si noe om hva vi snakker om der av hensyn til andre. Allikevel har jeg veldig lyst til å dele mine tanker og følelser, mens jeg går der, for det er jo innafor. Det kommer ingen ukentlig oppdatering fra min side, men kanskje jeg deler noe i ny og ned, om det er noe spesielt jeg tenker på. Jeg skal jo faktisk gå der helt til juni, som blir over 20 ganger, så noe faller det meg nok inn å skrive om en sjelden gang. 

Vi startet hele timen med at vi samles i et rom, hvor vi presenterte oss for hverandre, snakket litt om våres forventinger, hvordan dette skal foregå og hva som skal skje i løpet av denne tiden. Da vi skulle si litt om oss selv fikk jeg snev av innvendig panikk. Jeg regnet med at vi måtte si navnet og alderen våres, men jeg kan aldri bli nok forberedt. Jeg fikk følelsen av første dag i ny klasse, hvor man kjenner ingen. De sa vi kunne si så mye vi ville om oss selv, og det ga meg egentlig enda større panikk. Jeg var nummer to til å si litt om meg selv og det som kom ut var: “Mitt navn er Ann Helen, snart 20år, går på NAV og jobber på SubWay”. Panikken oste igjennom meg mens jeg merket at hjertet dunka noen ekstra slag og jeg skalv. Etter å snakket en del på det rommet, gikk vi til et annet rom hvor vi satt i ring, uten bord og det eneste som lå i midten var en boks med snytepapir. Det var litt annerledes og rart, siden det var en ny situasjon for min del. Men synes det gikk ganske greit egentlig! Det med snakkingen gikk bedre etter hvert. Jeg ønsker ikke å si for mye, siden jeg er redd for å ta for mye plass, noe jeg også var ærlig om. På slutten da vi skulle si hvordan vi synes første time hadde gått, kom den samme følelsen tilbake, som jeg følte på starten. Denne gangen ikke like ille, men det var fremdeles ubehagelig. Jeg er så hard mot meg selv, og tenker at andre tenker det verste om meg. Det er derfor det skjer, presentasjonsangsten kommer inn. Men det gikk bra, og jeg ser frem mot disse lærerike, tøffe, slitsomme og fine månedene! 

 

 

FACEBOOKINSTAGRAMSNAPCHAT- SNAPCHAT (BLOGG)

16 kommentarer

Siste innlegg