DET MÅ SNAKKES OM

Verdensdagen for psykisk helse er Norges største opplysningskampanje for psykisk helse og markeres på den 10. oktober. Dagen skaper åpenhet og gir kunnskap om psykisk helse – vi har alle en psykisk helse.
– www.verdensdagen.no/ –

Har du noen gang tenkt over hva folk føler etter å ha opplevd mobbing, trakassering, utestengelse, omsorgssvikt, voldtekt, overgrep eller det å ha blitt misbrukt? Mange trenger hjelp med sin psykiske helse, fordi de dag ut og inn, ikke har det bra med seg selv. De sperrer seg ute fra menneskeheten, får panikk, redde for å være alene, redde for å være blant andre, og for mange er det så ille at de ønsker å dø. Det er det denne dagen handler om, våres psykiske helse. 

 I dag er dagen hvor vi skal være ekstra stolte over oss selv, jobben vi har gjort, og gjør hver eneste dag. Spør du meg, burde denne dagen vært hver dag- fordi vi hver dag burde være stolte over oss selv og hylle oss over jobben vi gjør. Slik er det dessverre ikke.

Det er mye som kan gjemme seg bak et smil, en slags maske. Alle selv har en psykisk helse uansett om de vil innrømme det eller ikke, spørsmålet er bare hvordan den er. For meg som sliter med sosialangst, dødsangst og panikklidelse, er det viktig for meg at denne dagen blir markert. Jeg hatt mange vanskelige år, som har gjort at min ikke har vært så bra. Bloggen har hjulpet meg utrolig mye. Her har jeg kunnet skrive og dele det som har vært vanskelig, til andre som kanskje har opplevd noe av det samme. Psykiske lidelser har heldigvis kommet mer frem i lyset, enn for bare noen år tilbake, men vi må fremdeles snakke om det. Det er så utrolig viktig å være åpen, og jobbe mot fordommene som mange har mot psykiske lidelser. Derfor er jeg åpen om det. Derfor snakker jeg om det. Jeg vil jobbe for mer åpenhet rundt dette! Jeg går også til psykolog for å få hjelp til det jeg sliter med, noe som mange kanskje ser på som flaut eller ubehagelig. Jeg følte også det, helt til jeg så hvor mange som faktisk der, hvor mange som sliter i så ulik alder. Og håper mange også hører på min erfaring når det gjelder dette. Det er ikke flaut å ta imot hjelp, det er flaut å ha fordommer mot psykisk helse. 

Temaet for i år er “Noe å glede seg over” og jeg håper alle har minst en ting å glede seg over, ikke bare i dag, men hver eneste dag. Som ordtaket sier: “Alle dager er ikke bra, men de er noe bra i hver dag“. 

 

 

 

FACEBOOKINSTAGRAMSNAPCHAT- SNAPCHAT (BLOGG)

 

4 kommentarer

Siste innlegg