NÅR SLUTTET VI Å VÆRE ET GODT MEDMENNESKE?

SKUFFET OVER HVORDAN VERDEN HAR BLITT

I går leste jeg et innlegget som sjokkerte meg. Kort fortalt handler det om ei gravid dame som handlet i sin nærbutikk. Hun mista sin telefon i gulvet på grunn av kynnere da hun skulle sette fra seg handlevognen. Det var ingen hjelp å få rundt, og hun klarte etter hvert å få den opp igjen selv. I det svikta musklene og nervene i underkroppen og hun segnet sammen. Rundt henne kom ble mange blikk, men ingen hjelp. Etter en lang stund kom det en mann med utenlandsk opprinnelse å løftet denne dama opp igjen.

Jeg er dypt sjokkert. Da jeg delte dette innlegget videre på min facebook fikk jeg en kommentar på at mange nordmenn kan føles seg frampå og at det er derfor man ikke hjelper til. Mulig det kan stemme, men dette er jo veldig individuelt. En ting er å være frampå, men altså, når man ser ei dame ligge på gulvet som man tydelig trenger hjelp, vil jeg ikke akkurat si at det er å være frampå, om man hjelper til. Jeg kjenner en skam over å bo i dette landet når jeg leser om hendelser som dette. Når sluttet vi mennesker å hjelpe hverandre og vise omsorg for andre rundt oss? Hvorfor er det bare du og dine som betyr noe? Når sluttet vi å være et godt medmenneske? Jeg skjønner dette kan være en vanskelig situasjon for mange, men om en stopper opp, kanskje flere også tør. Så kan man hjelpe hverandre med situasjonen. Det koser så lite å hjelpe. Håper vi i fremtiden blir et land hvor flere tør å stoppe opp for å hjelpe andre, for dette er faktisk skammelig!

 

 

 

FACEBOOKINSTAGRAMSNAPCHAT- SNAPCHAT (BLOGG)

4 kommentarer
    1. Du har så rett! Det er rett og slett trist! I enkelte situasjoner må man rett og slett bare ta seg sammen og se hva som er rett og galt. I denne situasjonen ville det eneste rette vært å hjelpe denne damen opp.
      Flott at du tar opp dette temaet, for et eller annet sted har vi lagt fra oss vanlig høflighet og erstattet det med en iskald holdning. Verden trenger flere smil og flere hjelpere!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg