15 TING LIVET HAR LÆRT MEG

DETTE HAR LIVET LÆRT MEG

Det ordner seg alltid til slutt 
Uansett hvor vanskelig en situasjon kan være så ordner det seg alltid til slutt på en eller annen måte, med rett innstiling vel og merke. 

At jeg trenger ingen kjæreste for å gjøre livet komplett.
Alle mennesker er forskjellige og takler ting på ulik måte. Men er det en ting livet har lært meg så er det at lykken finner man på innsiden og ikke på utsiden. Jeg trenger ingen kjæreste for at jeg livet mitt skal bli komplett, men heller gode venner rundt meg. For min del har jeg opplevd å bli ditcha ganske fort av gutter i et forhold, og jeg har derfor denne tankegangen frem til noen skal motbevise det “Kjærester kommer og går, mens venner er de som alltid er der”. Jeg har opplevd mange vanskelige situasjoner og hendelser i livet, men for meg har det alltid vært viktigst å ha venner rundt meg, fremfor kjæreste nettopp på grunn av dette. 

Man kan ikke forandre fortiden.
Vi alle har gjort feil her i livet, jeg også. Jeg har mange ganger sittet å angret på ting jeg har gjort, men sannheten er at man kan ikke forandre fortiden. Man er nødt til å bare akseptere situasjonen og kunne tilgi seg selv for det man gjorde. 

Det er ingen skam å ikke ville studere 
Da jeg bestemte meg for å ville ta friår kom det flere reaksjoner. Flere forstod valget mitt, mens andre prøvde å presse meg til å søke høyskole, noe som ikke var aktuelt for meg foreløpig. La oss si det sånn.. Du skal ikke måtte la andre bestemme hva som er det beste valget for deg, og det å ta en høyere utdanning har heller ikke noe å si på hvor vellykket du kan bli her i livet. 

Se løsninger i ulike situasjoner.
Det er jo sånn at vi alle mennesker håndterer ulike situasjoner, hendelser og problemer, som kan dukke opp i livet, forskjellig som sagt. Men det aller viktigste jeg har lært er å se løsninger og ikke lage problemene større enn de er. Ofte når jeg opplever en vanskelig situasjon kan jeg bli forferdelig knust der og da, men det tar ikke lange tid før jeg ser løsning i problemet og prøver å gjøre det beste ut av det. 

Livet er nå
Tiden stopper ikke, og fremtiden vil komme uansett, – og livet vil mest sannsynlig se annerledes ut enn det du hadde sett for deg. Har erfart dette så mange ganger, men det er det vi gjør her og nå, som avgjør fremtiden. Må også tilføye her at det er viktig å leve her og nå, og gjøre ting som gjør deg glad. Ikke sløs bort tiden på folk som vil deg vondt, eller ting du ikke liker. 

Være selvstendig 
Jeg har opplevd å måtte stå alene i flere vanskelige situasjoner, men det har ikke gjort meg noe annet enn selvstendig. Her snakker jeg om ulike møter og avgjørelser jeg har måtte tatt alene, for å nevne et par eksempler. 

Ikke ha for høye forhåpninger
Er det en ting jeg virkelig har lært så er det at man skal ikke ha for høye forhåpninger, det kan gjøre deg forferdelig skuffa. Har mange ganger opplevd å blitt lovet ting, som ikke er blitt holdt. Så når jeg blir lovet ting nå, prøver jeg å være mer nøytral. 

Man skal være takknemlig for det man har
Mange mennesker der ute har verken tak over hode eller mat på bordet, noe som gjør meg utrolig vondt, og det er jeg takknemlig for at jeg har, ettersom det ikke er noen selvfølge. Til og med det å kunne våkne opp hver dag, er noe jeg verdsetter høyt hver eneste dag ettersom dødsangsten min er stor. Mange forventer dyre gaver til jul og bursdag, men for meg har verdien på gaven aldri hatt noe å si. Jeg er like takknemlig, uansett!  

Mobbing kommer av sjalusi
Har opplevd en del mobbing gjennom årene jeg har levd, både på nett, men også i virkeligheten. Ingen god følelse, men har konkludert med at all drittslengingen og den stygge oppførselen deres kommer av sjalusi. 

Karakterer definerer deg ikke som person. 
 Til tross for at mine karakterer ikke har vært de beste, har jeg innsett at det er ikke det som definerer meg som person. For jeg er kanskje ikke så god når det gjelder teori, og at praktiske ting er heller min bedre side. Men jeg har så utrolig mange andre gode sider som er så mye viktigere.

Andres mening har ingen betydning
Om du har lyst på langt eller kort hår, piercing og/eller tatovering, bli vegetarianer eller ikke, så er det kun opp til deg. Til og med hvordan du sminker deg, klesstilen din og hvordan du vil fremstille deg selv er faktisk opp til. Råd og tips kan være greit, men til syvende å sist er det kun du som bestemmer, fordi du skal få være deg selv akkurat slik du ønsker!

Skrive lister
Om man har mye på planen, så er det å skrive lister en redningen i løpet av dagen. Utrolig smart, for da får man gjort alt man skal, uten å glemme noe. 

Kjenn på følelsene
Noen ganger tror jeg det kan være lurt å bare la følelsene komme og kjenne på de en stund. Jeg har opplevd så mange sammenhenger hvor jeg har hatt ulike reaksjoner på ting. La oss ta et eksempel… Kjærlighetssorg. Følelsene av tomhet, sorg og vonde tanker. Men etter hvert som tiden går og man har fått kjent litt på følelsene blir de følelsene borte, og tankesynet blir annerledes. 

Jeg er bra nok
Flere har prøvd å knekke meg gang på gang, og jeg har falt ned noen ganger også. Men jeg har skjønt at dette er kun mennesker som bare ønsker å trykke meg ned, og at jeg er bra nok akkurat som jeg er. 

 

 

Hva har livet lært deg? 

 

 

FACEBOOKINSTAGRAMSNAPCHAT- SNAPCHAT (BLOGG)

10 kommentarer

Siste innlegg