ÅRET PÅ PÅBYGG TIL GENERELL STUDIEKOMEPETANSE

Har de tidligere årene jeg har gått på videregående skole skrevet litt om linja og mine erfaringer. Du kan lese året jeg gikk på helse og oppvekst her og helsefagarbeider her. Jeg har blitt spurt om jeg kan lage et lignende innlegg om linja jeg gikk på i år også, og selvfølgelig kan jeg det. Håper dette kan være til hjelp for noen!

MINE ERFARINGER FRA PÅBYGG

Første skoledag

Helt ærlig så husker jeg ikke så mye av første skoledag, men denne dager pleier ofte til å bli kjent, få en del informasjon og papirer om ulike ting.

Klassen

I klassen våres var det opprinnelig 26 elever, men noen droppet ut og andre delte opp året. Nå har jeg vært vant å gå i klasse med rundt 15 andre de to siste årene, så det var en overgang å gå over til å være stor klasse igjen. Ulempen med så stor klasse er at man ikke får like stor oppfølging som om man går i en mindre klasse.

Lærerne

Vi hadde to kontaktlærere i klassen, i tillegg til faglærere i de ulike fagene. Og det er ikke til å legge skjul på at man finner ut hvem som er mer greie enn andre.

Fagene 

Fagene vi hadde var norsk (10 timer i uka), historie (5 timer i uka), naturfag (3 timer i uka), matematikk 2P-Y (5 timer i uka), kroppsøving (2 timer i uka) og programfag (5 timer i uka). Når det kommer til programfag så varierer det veldig fra skole til skole, om hva de har å tilby. På våres skole var det minimalt med valg, og vi kunne velge mellom medier- og informasjonskunnskap, sosiologi og internasjonal engelsk. Jeg hadde medier- og informasjonskunnskap, noe jeg er både glad for, men også angrer på. Ingen av de andre fagene var noe særlig mer interessante, men jeg misforstod egentlig hva dette faget handlet, om og jeg ble veldig sjokkert over hva det egentlig innebar.

For min del synes jeg mange av fagene var vanskelig. Nå hadde jo jeg vært vandt med å gå linjer jeg hadde interesse for tidligere, og som vi fikk et avbrekk fra de typiske fellesfagene, med å ha programfag. Av alle fagene synes jeg historie var det verste for det var så mye årstall og slikt man måtte huske. Norsk var også et veldig tungt fag fordi vi hadde det 10 timer i uka, og vi hadde en del som skulle gås igjennom før året var omme. Her gjelder det å ha tunga rett i munnen for å si det sånn.

Karakterer

Jeg har fått spørsmål om jeg kan gi råd til hvordan man kan fullføre med gode karakterer. Det er ikke jeg akkurat den rette til å svare på, men så lenge du er konsentrert, motivert, noterer alt, øver godt til prøver, fremføringer, tentamener og eksamener tror jeg du vil klare deg greit. Er hvert fall det mine venner gjorde og endte opp med fantastiske karakterer. Jeg forsøkte sterkt å gjøre det samme, men på grunn av tidligere personlige ting som hadde skjedd og ting som foregikk dette skoleåret, ble konsentrasjonen på skolen generelt vanskelig for min del.

Fremføringer og prøver 

Det med fremføringer og prøver varierer veldig fra skole til skole, men hvert fall på Hønefoss hvor jeg gikk, var det lite av fremføringer, men en del prøver. Men dette kom veldig an på fag til fag. I norsk hadde vi en del skriveøkter, i matte og naturfag hadde vi prøve etter hvert kapittel og i historie hadde vi en del prøver også.

Skoletur

Det med skoleturer er også noe som varierer veldig fra skole til skole, det kommer veldig an på hva slags opplegg skolen har lagt opp. Vi startet året med en bli kjent-skoletur sammen med alle vg3-klassene, hvor vi teltet, lagde mat og gjorde ulike aktiviteter. Vi var også på flere besøk i Oslo, og den ene turen dit som jeg kommer på nå, så vi et forestilling på nasjonalteateret.

Om det er noe annet du måtte lure på angående denne linja er det bare å legge igjen en kommentar. 

FACEBOOKINSTAGRAMSNAPCHAT- SNAPCHAT (BLOGG)

5 kommentarer
    1. Skal gå VG3 påbygg i år og det høres ut som noe av det er samme opplegg som hvor jeg skal gå. Har gått helse og oppvekst og barne-og ungdomsfag fra før. Er det en tung overgang?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg